Kristelig Dagblad | Analyse | Marie Elmegaard | 10 i Karakter

Indledning
Er det vigtigt at man lærer fordybelsen at kende som helt lille eller kan man lærer det når man bliver ældre?

Helt fra barnsben fik man læst historier op blandt andet som godnathistorie. Det var kun begyndelsen. Så blev man ældre og man skulle selv lærer at skrive og læse.

På mellemtrinnet blev lærerne mere og mere høj på frilæsning, så man startede altid morgen ud med sin frilæsningsbog inden timerne startede.

Nogen i klassen var bare umulige og ville slet ikke læse, mens andre virkelig fordybede sig. Men læsningen fangede nogen gange de umulige børn senere hen, hvilket gjorde at de fuldstændig blev opslugt.

Alt var leg og pjat førhen, men øjnene blev åbnet op for litteraturens verden og nu er det svært og undslippe.

Jeg vil i denne debatterende artikel argumenter for om det er nødvendigt at læsningen er noget man fanger helt fra barnsben, eller om det er noget man kan fange i sine teenageår.

Jeg vil diskutere om læsning kan skabe mulighed for fordybelse og indsigt og dermed komme med mine egne holdninger.

Uddrag
Han endte med at læse historie på universitet og har lige siden haft skønlitteraturen med sig. Han blev journalist og kommer stadig tit på biblioteket med sine børn, for at lærer dem det samme som hans egen far lærte ham.

Men behøves man nødvendigvis at lærer at skrive, læse og lære fordybelsen at kende fra man er helt lille?

Nej, det tænker jeg bestemt ikke. Drengen i klummen her er nok i starten af sine teenageår og det er først der at han får øjnene op for litteraturens verden.

Det pres der bliver lagt på en elev i indskolingen og i mellemtrinnet, kan for nogen få en til at miste interessen fordi det er en skal ting, hvor den for andre virkelig er spændene.

Og jeg tror lidt at den skal ting med at læse er svære for drenge end for piger at forstå. Når jeg husker tilbage på dengang jeg gik i indskolingen og i mellemtrinnet så var det altid drengene der var umulige og ikke gad at læse og gå på biblioteket for at låne frilæsningsbøger

hvor det var noget os piger elskede. Det er måske lidt det samme for drengen her, men så årene efter, hvor det ikke var et krav at læse og have en frilæsningsbog, så fandt han interessen.

Og lige præcis det kender jeg personligt flere eksempler på hvor drengene finder det interessant at læse både skøn- og faglitteratur senere hen i deres liv, hvor det falder lidt fra hos os piger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu