Konkurrence i fastfoodbranchen | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Konkurrencetragtmodel
Samme produkt:
Samme produktkategori:
Samme behov:
Alle produkter:
Porters 5 Forces - felt for felt - begynd med konkurrencen i branchen. (Brug Illustration 5.4: Betydende variable i Porters five forces som disposition)
Nye indtrængere:
substituerende produkter:
Kunder:
Styrkevurdering - forhandlingsstyrke/trussel for hvert felt i modellen. (Brug Illustration 5.5: Eksempel på styrkevurdering af branchens five forces)
Kort opsamling:

Uddrag
Branchen for fastfood kæder har op til flere forskellige konkurrenter, heraf McD, Burger King, sunset, og mange flere.

Næsten 1/5 (19,5%) af voksne bosiddende heri Danmark spiser fastfood mindst en gang om ugen. Og ¼ (25,6%) af den statistik er mænd, hvor 13,7 % er kvinder, aldersgruppen er fra 16-24 år.

Markedet for fastfood er i vækst, og hvorfor mon det er det, jo fordi at det er så nemt og står til overskuelige priser, det hyppigt studerende eller udeboende som bliver fanget af dette, også derfor alderen hyppigst er fra 16-24 år, derfor den ligger i den målgruppe.

Det afspejler sig også til at de spiser fastfood mindst 1 gang om ugen, da unge hyppigt drikker minimum en gang om ugen, og det medfører ofte tømmermænd, som derefter medfører fastfood.

Dermed giver det en stigning for fødevaremulighederne, da de er forbundet med en stigende disponible indtægter, samt en større tillid blandt forbrugerne ift. til deres forbrug.

---

I samme produkt har vi alle de forskellige fastfoodrestauranter/kæder, som er etableret på det danske marked.

Mcd er markedsleder heri Danmark i kategorien fastfood, og deres markedsudfordrer er Burger King, da det er de to som er størst på det nuværende marked.

Mcd’s og Burger King’s produkter ligger sig også meget op ad hinanden, og det er generelt smag og behag hvad man er til, når det omhandler de to kæder, de prøver tit at differentiere sig fra hinanden

og det gør de ved at komme på noget som modstanderen ikke har, det så vi f.eks. da Mcd udgav deres Chili cheese tops, der blev de hurtigt efterfulgt af diverse fastfood kæder.

Så har vi kæder som sunset og KFC, de er generelt bare markedsfølger, da de ikke kommer med den store trussel mod de ovennævnte.

Max burger vil vi identificere som markedsnicher, og det vil vi fordi de primært er placeret i storbyerne, samtidig med at deres produkter indgår mere kvalitet og smag.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu