Kollektiv trafik | The bus og NT | Reklamefilmanalyse

Jeg har valgt at arbejde med opgave 5, hvor jeg skal analysere og sammenligne de to reklamefilm The bus og NT – din verden rundt. Herefter skal jeg vurdere deres gennemslagskraft.

Indledning
I reklamefilmen The bus er afsenderen Midttrafik, som er et trafikselskab der dækker Region Midtjylland. Det er en reklamefilm der bliver vist i tv’et, men kun i Jylland, da det ikke ville give mening at få den vist på f.eks. Sjælland. Modtageren af denne reklamefilm, er alle dem der benytter sig af offentlig transport i Midtjylland. Reklamen henvender sig til både børn, unge og ældre. Varigheden er 1 minut og 30 sekunder.

Budskabet med denne reklamefilm er at man ikke skal tro at det er kedeligt at køre med bus. De prøver at sælge en god og sjov busoplevelse, ved at bruge argumenter som ”Chaufføren er cool” 00:27, ”Toplækre siddepladser” 00:34, ”Gigantiske panoramavinduer med imponerende udsigt” 00:40, ”Designer ringeklokker med cool funktioner” 00:49, ”Gratis håndtag” 00:53, ”Den er stor og lang” 00:58, ”Den er street” 01:10, ”Så stå tidligt op i morgen og få en god plads” 01:26. Reklamefilmen minder meget om en trailer på en film man ser i biografen, både med lydeffekterne og også måden de lægger ud med at sige ”Midttrafik præsenterer……. BUSSEN” 00:18.

Det er den narrative reklamefilm, fordi det er en fiktiv fortælling og reklamefilmen har til formål at fange vores opmærksomhed med humor, overdrivelser og forskellige overraskelseseffekter, hvilket man må sige den gør.

Dette kommer jeg ind på senere i analysen. Reklamefilmen benytter sig af patos fordi den appellerer til ens følelser ved at man får det godt hvis man vælger at kører med Midttrafiks busser. Der er tale om en tredelt opbygning med en begyndelse, en midte og en afslutning. Billedbeskæringen der bliver brugt, er ultranær og nær og perspektivet skifter imellem, frø- normal og fugleperspektiv.

Kamerabevægelsen der bliver brugt, er panorering. Flere steder i reklamefilmen bliver det vist i slowmotion, dette har den effekt, at det gør det mere spændende at se og man tænker hvad sker der nu. I starten af reklamen er himlen meget mørk og overskyet, men da bussen kommer kørende, er det som om at himlen åbner sig og der kommer lys ned på bussen og de mørke skyer forsvinder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her