Jysk | Virksomhedskommunikation | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Delopgave 1
1) Udarbejd en virksomhedskarakteristik. Find hvad du kan af relevante informationer og saml det i en karakteristik. Brug virksomhedskarakteristik fra afsætningsfaget.

2) Gennemgå virksomhedens parametermix (de fire P) og redegør for, hvad og hvordan de sælger.
Vis billeder af: deres produkter (sortiment), priser (type af priser), place (butikker, online mv. Promotion (reklame, sales promotion, pr, sponsorater osv.).

3) Redegør for virksomhedens målgruppe. Beskriv målgruppen ved hjælp af demografiske og sociodemografiske variable. Find gerne flere målgrupper, hvis virksomheden har det. Husk at begrunde dit valg af målgruppe.

4) Redegør for, hvilke digitale kommunikationskanaler virksomheden benytter

Delopgave 2
Du skal nu undersøge, hvordan virksomheden markedsfører sig selv – dvs. du skal analysere deres eksterne kommunikation. Du skal i denne forbindelse:

1) Vælge hvilket markedsføringsmateriale, du vil analysere fra virksomheden. Det kan fx være

Nu skal du analysere markedsføringsmaterialet
1) Lav en analyse af markedsføringsmaterialets indhold: I har i danskfaget beskæftiget jer med argumentationsanalyse, appelformer, reklamefilmsanalyse og storytelling. Det er disse redskaber, I skal bruge til at analysere materialet. I jeres danskrum finder I materialet under fanerne ”Argumentation i meningsjournalistik” og ”Argumentation i reklamer”.

2) Vurder hvilken målgruppe, som markedsføringsmaterialet forsøger at ramme.

Delopgave 3
Du har nu undersøgt en masse om virksomheden. Så hvad synes du, de gør rigtigt og forkert? Din vurdering og diskussion skal indeholde for og/eller imod, hvordan virksomheden gør.

1) Vurder, om du synes, der er sammenhæng mellem måden virksomheden markedsfører sig på og dens målgruppe. Altså: giver det mening, at man har lavet materialet på den måde i forhold til, hvem målgruppen er?

2) Hvis virksomheden skal gøre det bedre, hvad skal de så gøre i stedet for? Overvej, om der er noget virksomheden kan ændre i deres eksterne kommunikation for bedre at nå målgruppen.

Uddrag
Jysk åbnede op for første gang i 1979 i Århus. Stifteren hed Lars Larsen. Jysk A/S er virksomhedens nuværende navn, men det har tidligere heddet Jysk sengetøjslager.

Jysk A/S er et aktieselskab, og det fungerer både som en handels og detailvirksomheden. Jysk beskriver deres ide, vision og mission på engelsk.

Deres ide lyder således ” We at JYSK believe that we can always do things a little better and become even bigger, so that we can still give our customers the best offers in the future”.

Deres Vision er opdelt I 3 punkter ‘’ To be customers' first choice” “To be employees' first choice within retail” og “To be the world’s most widespread and profitable chain of stores” og til sidst kommer deres mission og den ser således ud”

A great Scandinavian offer for everyone within sleeping and living”. Jysk har en god kernekompetence, og de er meget gode til at købe billigt ind og sælge det dyrere

og det fordi hver gang de producere en varer, så producere de i stort antal stk, og det giver muligheden for producenten at producere det billigere.

---

(Promotion = Det er markedsføring af produktet) Jysk gør gavn af tv reklamer og onlinemarkedsføring. Alle kender stort set Jysk reklamerne, med Lars Larsen. Lars var en af de første som brugte tv reklame, og han står selv og snakker.

Det ser man ikke så tit at, virksomhedens leder står og snakker i en tv reklame. Lars blev kendt for hans ord ” Go daw – jeg har et godt tilbud” som han sagde i stort set i hver reklame.

Jysk laver også tidbudsaviser. Jysk reklamerer meget for at de vil hjælpe dyrevelfærd, knæk cancer osv. Det har givet jysk en god omtale og det er den gode markedsføring for dem.

Du skal finde forskelligt dokumentationsmateriale for at svare på dette spørgsmål. Overvej, hvordan du kan finde det – enten online, sociale medier, i byrummet (gå en tur). Jo flere gode visuelle eksempler du har med, desto bedre.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu