SSO | Jysk

Indledning
JYSK er en international retailkæde, som siden sin åbning i 1979 har haft ”Alt til boligen”. Idéen bag JYSK er at sælge kvalitet vare, lidt billigere end konkurrenterne. Dette er gået hen og blevet en hel kultur for JYSK, da man ønsker at skabe de bedste tilbud til kunderne, ved indkøb af vare til lave priser.

JYSK er i dag repræsenteret med over 2500 butikker i 49 lande og har opnået rigtig stor succes gennem årene på baggrund af deres stærke koncept.

Men sagen er den, at der bliver større og større konkurrence på markedet for boligudstyr og det er nødvendigt for JYSK at følge med strømmen, for ikke at rykke bagud.

Men spørgsmålet er så, hvordan JYSK skal gøre dette. Hvordan vedligeholder de deres nuværende succes, samt position på markedet? Med andre ord, hvilken strategi skal JYSK benytte fremadrettet? Dette er blot et af de problematikker, som jeg vil undersøge i min SSO opgave om JYSK.

Jeg har valgt at arbejde med virksomheden JYSK, da det er en interessant virksomhed med stor magt, succes og potentiale både nationalt og internationalt. Derudover kender de fleste JYSK på baggrund af deres kvalitetsprodukter til billige penge, men i den grad også på ”købmanden” Lars Larsen, som er et kæmpe kendetegn for JYSK.

Jeg vil i denne opgave introducere JYSK med et kort virksomhedsportræt. Dernæst vil jeg redegøre for virksomhedens vækst de seneste 10 år, ved brug af nøgletal og artikler. Herefter vil jeg analysere konkurrencesituationen for JYSK, på markedet for boligudstyr – ved hjælp af Porters generiske strategier og konkurrencetragtmodellen, samt fortage en positionering af de vigtigste aktører.

Afslutningsvis vil jeg vurdere hvilken konkurrencestrategi JYSK skal benytte fremadrettet og hvordan denne vil påvirke deres markedsføring, hvor jeg blandt andet kommer ind på de 4 P’er.

Indholdsfortegnelse
FORSIDE ................................................................................................ 1
PROBLEMFORMULERING ............................................................................ 2
ABSTRACT .............................................................................................. 2
INDHOLDSFORTEGNELSE ................................................................... 3
INDLEDNING...................................................................................................... 5
REDEGØR KORT FOR JYSK’S VÆKST DE SIDSTE 10 ÅR ................................ 6
• VIRKSOMHEDSPORTRÆT...................................................................6
• VÆKSTEN DE SENESTE 10 ÅR .................................................................... 6
ANALYSER KONKURRENCESITUATIONEN PÅ MARKEDET FOR BOLIGUDSTYR OG FORETAG EN POSITIONERING AF DE VIGTIGSTE AKTØRER PÅ MARKEDET. .......... 8
• MARKEDSAFGRÆNSNING ........................................................ 8
• KONKURRENCETRAGTMODELLEN .......................................................... 9
• PORTERS GENERISKE STRATEGIER ...................................................... 10
• POSITIONERING ....................................................................................... 11
VURDÉR HVORLEDES JYSK’S FREMTIDIGE KONKURRENCESTRATEGI SKAL VÆRE OG HVORLEDES DETTE VIL PÅVIRKE DERES MARKEDSFØRING................ 13
• DE 4 P’ER .....................................................................................15
KONKLUSION...................................................................... 16
LITTERATURLISTE........................................................... 17
• INTERNETSIDER...................................................................17
• BØGER ...................................................................... 18
• VIDEO .............................................................................. 18
BILAG ...................................................................................... 19
• BILAG 1................................................................................. 19
• BILAG 2....................................................................................... 19
• BILAG 3.............................................................................................. 20
• BILAG 4............................................................................... 20

Uddrag
JYSK er en verdenskendt dansk butikskæde, som sælger boligvarer. Butikken startede oprindeligt med at have kæmpe fokus kun på sengetøj.

Kæden er ejet af stifter Lars Larsen, som åbnede den første Jysk Sengetøjslagerbutik d. 2. april 1979 i Aarhus, hvor den stadig kan findes i dag på samme adresse, Silkeborgvej1. Indtil år 2001 gik JYSK under navnet Jysk Sengetøjslager, butikkerne ændrede blandt andet navn på baggrund af internationalisering, og derudover for at tilpasse sig uden for landets grænser.

JYSK er kendt for at sælge ’Alt til boligen’ kvalitetsvarer, til en billigere pris end konkurrenterne. Hvilket hænger sammen med JYSK’s første slogan, som var ”Kvalitet – lidt billigere”.

Lars Larsens havde fra start en idé, om at sælge lækre kvalitetsvarer til billige priser, hvor ekspansion og indkøb skaber de gode priser til kunderne, som gør at JYSK har stor succes den dag i dag.

JYSK Group ejes stadig den dag i dag, af grundlæggeren og idémanden Lars Larsen, derudover er Lars Larsen også delejer af møbelkæderne ILVA, IDÉ møbler, ID design, Bolia.com og Sengespecialisten.

For JYSK handler det om at kunderne skal være i centrum, sammen med produkterne, og den filosofi Lars Larsen handler ud fra, er at købe boligvarer til lav pris, så han kan skabe gode tilbud til kunderne. Sidst men ikke mindst ønsker de, at være verdens mest udbredte og rentable butikskæde

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu