H&M | Afsætning Case

Indledning
H&M, Hennes & Mauritz AB, er en børsnoteret svensk butikskæde med hovedsæde i Stockholm, der primært forhandler tøj. Den første butik åbnede i 1947 i den svenske by Vesterås.

På verdensplan har H&M 179.000 ansatte i 74 lande, som er fordelt i mere end 5000 butikker verden over. H&M har onlinebutikker i over 50 lande.

Satsning på onlinebutikker fik dog H&M-gruppen til at skære ned på antallet af nye butikker i 2019.

Svenske H&M har på syv årtier udvidet fra én butik til over 5000 butikker og en trecifret milliardomsætning.

I H&M-butikkerne bliver der både solgt tøj til damer, herrer, børn, unge, ventetøj og tøj i store størrelser. H&M har ingen fabrikker.

I stedet kommer deres tøj fra deres omkring 800 uafhængige leverandøre, som primært er Europa og Asien.

Uddrag
Virksomheders hjemmesider fungerer på mange måder ligesom en reklame. Ligesom i en reklame gælder det om at skabe attention, fordi den skal fange modtagerens opmærksomhed.

De store billeder på forsiden er med til at fange vores opmærksomhed. Derefter handler det om at beholde modtagerens interesser, dvs. interest.

H&M bruger de forskellige emnesider til at beholde interessen for kunden. Undersiden, hvor produkterne ligger, er med at skabe et behov for modtageren, dvs. Desire.

Det sidste led i AIDA modellen er action. Behovet for dette par sko, føres til at man gerne vil købe det par og gør det.

Det første man lægger mærke til når man går ind på H&M´s hjemmeside er deres røde logo på den hvide baggrund, som er blikfanget på forsiden.

Forsiden har et meget stilrent design, som er med til at gøre hjemmesiden nem og overskuelig. H&M gør brug af store billeder, som fylder det meste af siden, hvilket giver god mening, da de sælger tøj.

Forsiden er meget moderne, da man blot skal holde musen over teksten/ knapperne (ikke klikke) for at komme videre på siden. Hjemmesiden består af en forside, emnesider, og undersider. Et eksempel er Herre.

På forsiden kan man holde musen over emnesiden herre, og derfra kan man se en masse undersider, som sko, bukser, hættetrøje eller jakke. Det gør dit søg mere specifikt og overskueligt at finde det produkt man gerne vil købe.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu