Grænseoverskridende underholdning – Kronik opg. 3 | Eksamenssæt maj 2009

Indledning
Vi lever i en teknologisk og moderne verden, hvor underholdningen i fjernsynet spiller en essentiel rolle blandt alle befolkningsgrupper i Danmark. Adskillige tv-stationer har i nyere tid præsenteret underholdningsprogrammer såsom ”Sandhedens Time” og ”Paradise Hotel”, der udstiller folk og deres dybeste hemmeligheder samt deres humoristiske ageren på fjernsyn. Visse mennesker i offentligheden postulerer, at mediekulturen udvikler sig hen imod produktion af programmer som disse, der i deres øjne er stærkt grænseoverskridende, umoralske og uetiske, hvor andre derimod mener, at dette er positiv moderne underholdning. Det fundamentale spørgsmål er derfor, om denne udvikling af mediekulturen er en singulær udvisning af kynisk kommercialisme, eller om denne er en uundgåelig og et nødvendigt led i den danske underholdning?

Uddrag
Søren Staal Balslev skriver den 26. september 2008 artiklen, ”Giftigt: Klædt af”, i Weekendavisen, der omhandler, at han udtrykker sin utilfredshed over for den kurs, den danske mediekultur bevæger sig mod. Balslev insinuerer konkret, at det daværende nye program ”Sandhedens Time” på TV3 var et godt eksempel på, hvordan den nye underholdning er stærkt uetisk og grænseoverskridende over for enkelte socioøkonomiske grupper. Udsendelsen gik i sin enkelhed ud på, at en deltager blev inviteret ind i et studie, hvorefter vedkommende vha. en løgnedetektor skulle afsløre sine allerdybeste, og oftest meget pinlige, hemmeligheder foran familien Danmark. Formålet var ikke blot at udstille deltageren selv, men ofte også dertilhørende familie, der samtidig ligeså befandt sig i studiet. Sensationen og underholdningsmomentet kom så af at opleve en familie, hvis privatliv degenererede for åben skærm.

---

Et andet kritisk punkt der optræder i programmet er den markante mængde af manipulation og forvrængning af sandheden. Producenten har muligheden for at redigere i råmaterialet, så yderligere respons ikke inkluderes.

---

Samlet tillægger jeg mig den samme tankegang som Balslev i et moderat omfang. Det er dog stærkt uprofessionelt at udpege målgrupper, når man ikke kan støtte sin påstand. Jeg synes personligt, at det finder sted, en udvisning af kynisk kommercialisme. Det er stærkt uetisk, at familien Danmark skal høre om familiære problemstillinger, der kan føre til opløsninger af familier, og dette finder sted på baggrund af en lille profit, deltagerne kan tjene. Det er ikke overdrivende, hvis man postulerer, at disse udsendelser kan ødelægge familieforhold, og prisen kan variere med alt mellem 0,00 kr. og 500.000,00 kr.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu