Indholdsfortegnelse
- Lav en virksomhedskarakteristik af FDB møbler
- Analyser FDB’s værdikæde og redegør for FDB Møblers kernekompetence
- Værdikæde:
- Produktudvikling:
- Produktion:
- Marketing:
- Salg og Service:
SWOT - analyse
Eksport Motiver
- Diskuter hvilke informationer FDB Møbler bør indsamle om et marked, inden de udvælger et kommende eksportmarked.

Uddrag
FDB Møbler var en dansk produktions - og handelsvirksomhed, som var ejet af FDB i 1942-1980, med arkitekt Børge Mogensen som leder for møbelafdelingen.

Ideen med FDB møbler var at lave kvalitetsmøbler til billige priser. Deres første møbler kom på markedet i 1945 efter masser af reklame.

Det gik rigtig godt for dem indtil 1980 hvor de bukkede under for danskernes køb - og smid væk kultur, hvor butikker som IKEA styrede markedet.

I 2013 blev FDB Møbler relanceret af Coop og i 2018 havde de i løbet af tre år øget deres omsætning med 120%.

I dag har FDB Møbler ni detailbutikker rundtomkring i landet samt Coops onlinesupermarked og design - og bolighuse som fx Illum.

I dag kommer 90% af FDB Møblers salg fra Danmark og kun 10% i udlandet. Dog siger de at de kommende års vækst skal komme fra udlandet hvor målet er cirka halvdelen af alt deres omsætning skal komme fra eksport fra udlandet.

FDB Møblers målgruppe er omkring 30-65 år, men de vil gerne prøve at ramme nyere målgrupper. Konkurrenter for FDB Møbler er virksomheder som Haslev møbler, som også laver kvalitets møbler, der bl.a. også bliver solgt i boligkæder.

FDB Møbler har mange stærke sider, især fordi de også er blevet relanceret af Coop hvilket giver dem gode muligheder for at reklamere ved hjælp af dem. Derudover har de et stærkt image så der er rigtig mange der kender deres navn.