DSB | Analyse

Indledning
I min opgave vil jeg analysere og sammenligne de 3 reklamefilm fra DSB. Som henholdsvis er “DSB præsenterer”, “Livet har mange skift og spor” og “Mads Axelsen Mellemrummet”

DSB står for danske statsbaner og den første danske jernebane blev indviet for 150 år siden. DSB bliver dagligt brugt af 500.000 rejsende, som pendler rundt til forskellige destinationer, med det samme formål.

DSB vil gerne fremstå som effektive, fleksible og hårdtarbejdende med et konstant fokus på deres kunders behov.

De giver udtryk for, at de gerne vil medvirke til den grønne omstilling sammen med deres kunder og leverandører.

De vil være med til at gøre Danmark mere bæredygtigt og fri for trængsel på vejene med en effektiv og miljørigtig kollektiv transport.

Gennem deres målrettede indsats skal alle kunne få mere tid til sig selv med en hurtig, komfortabel rejse med grønne valgmuligheder fra A til B.

Uddrag
Den første reklame - “DSB præsenterer”, giver et godt indblik i DSB´s hverdag, både i den praktiske del og på det sociale plan.

Reklamen er baseret på en masse korte klip, hvor vi bliver introduceret til toget som er midtpunktet i reklamen.

I løbet af reklamen bliver vi også mødt af en masse mennesker, som har en væsentlig betydning for at DSB-togene kan rulle afsted til de forskellige destinationer.

Til en start, bliver vi mødt med overskriften ”DSB præsenterer” - (0.01), og dernæst bliver vi ledt ud på den pågældende togrejse - (0.06).

Reklamen viser adskillige klip, hvor man ser toget i en masse vinkler i det danske vejr, som svæver over toget - (0.14/0.22) og (0.31/0.40).

Efterfølgende ser vi en række klips af menneskene, som arbejder på togskinnerne og toget som bliver rensede medvidere - (0.48/1.01).

Da toget standser, ser vi en masse mennesker, som stiger ud af toget, og dernæst bevæger sig rundt på perronen - (1.09/1.25).

Dette er med til at give et billede af de ansatte og rejsende på den pågældende togrejse. I reklamens afslutning, bliver vi mødt af citatet ”Du kan køre med os”, hvilket er deres kendetegn - (2.44/2.58).

Reklamen er bygget op med en kronologisk historie, da vi bliver ledt ind i en masse billeder, musik og stemninger blandt menneske.

Desuden er der også baggrundsmusik i baggrunden af reklamen, hvilket giver en mere livlig proces igennem rejsen.

Der er noget idyllisk over reklamen, da der er en god stemningen, hvilket giver en påmindelse om, at alt kører som det skal og at DSB skaber en positiv virkning blandt menneskerne.

I denne reklame, vil DSB gerne overbevise os seere om, at de er en troværdig transportvirksomhed, fyldt med masser af glæde og god stemingen.

Reklamen er en lyrisk reklame, da vi bliver grebet ind stemninger og følelser i løbet af reklamen.

Baggrundsmusikken er med til, at reklamen læner sig meget op ad en lyrisk reklame, som det er i dette tilfælde.

Miljøet i reklamen er meget neutralt, da det mest drejer sig om selve togrejsen og toget som er midtpunktet reklamen.

Dog er der generelt lyse farver i reklamen, som er med til at skabe en stemningsfuld reklame.

Reklamen bliver for det meste filmet udenfor, hvor toget kører igennem den flotte forårssommer, som vises igennem det grønne landskab og solen som skinner. Naturen har en væsentlig rolle igennem hele reklamen og skaber her en god stemingen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu