DSB præsenterer | Analyse | DSB | 12 i Karakter

Indledning
Opgaven indeholder tre analyser. En for hver analyse af DSB-reklamefilmene. De tre reklamefilm hedder henholdsvis ”DSB præsenterer”, ”Livet har mange skift og mange spor” og ”Mads Axelsen Mellemrummet”.

Jeg starter med at analysere ”DSB præsenterer”, og fortsætter i rækkefølgen, som de er nævnt i. Analyserne vil blive lavet ud fra analysevejledningen til reklamefilm, som ligger i Systime bogen ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”.

Samtidig med analysen vil jeg sammenligne de tre reklamefilm og til sidst efter hver analyse vil jeg komme med min vurdering på deres gennemslagskræft.

Den første reklamefilm, ”DSB præsenterer”, er præcis som de øvrige reklamefilm afsendt af DSB. Dette kan blandt andet ses til sidst i videoen, hvor at der kommer DSB’s logo og motto frem.

Medierne, som de bliver sendt på, er formodentligt reklamer før en video på medier som YouTube, og herudover vil man også kunne forestille sig at de vil komme som annoncer på medier som Facebook og Instagram.

Grunden til man ville tænke sådan er, fordi det er en video, som det udelukker reklamefilmen i alle fysiske enheder, som en avis eller på en plakat.

Uddrag
Lyden i reklamefilmen er både præget af synkron og asynkron lyd. Den asynkrone lyd fortsætter gennem hele reklamefilmen, men den synkrone lyd kommer kun lige i korte perioder.

Hvis man ser 00:29-00:31 kan man høre at noget bliver rykket, for at skifte sporet. Et andet eksempel på den synkrone lyd, som kommer nogle gange, er ved 00:47-00:48, hvor at toget dytter med hornet.

Lyden er også supplerende til billedsiden, som nævnt tidligere, fordi t den understøtter den her positive stemning, som er i toget med alle de positive mennesker.

Som tidligere nævnt, så er der et klip i filmen, hvor at der kommer en solstråle ind i billedet. Denne solstråle er et symbol. Solstrålen giver denotationer til solen, fordi at solstrålen kommer fra solen. Solen er blandt de ting, som gør at ting kan leve.

Mennesker, dyr og planter ville ikke kunne leve uden solen, og derfor bliver den en form for livsgivende symbol.

Samtidig med det, så er solen også indforstået som gul, for eksempel på tegninger, og den gule farve er blandt andet også et symbol på herlighed, som er en af de ting DSB prøver på at komme frem til omkring denne reklame.

Herudover, så er der også mange klip ude på landet i friheden og de rolige omgivelser, og nogle klip inde i byen. Disse to steder er også symboler på vidt forskellige ting.

Byen er ofte et symbol på kaos og travlhed, men også mere positive ting, som modernitet. Trods symbolerne for byen er symbolerne for landet mere fredelige, afslappet, og som tidligere nævnt herligt.

Det har dog også nogle lidt mere negative konnotationer, som modsat byen, der var moderne, så er landet lidt bagefter i forhold til teknologi.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu