DSB præsenterer | Analyse | DSB | 12 i Karakter

Indledning
Hver dag benytter ca. en halv million danskere sig af DSB. Forskellige destinationer, samme formål. DSB skildrer hvordan veje og mennesker krydses på tværs af hinanden i toget.

Hvordan det fungerer forskelligt for forskellige mennesker: en rejse, en pause, et møde med fremmede eller noget helt fjerde.

I denne opgave vil jeg analysere og sammenligne 3 reklamefilm fra DSB. De 3 reklamefilm er henholdsvis “DSB præsenterer”, “Livet har mange skift og spor” og “Mads Axelsen:

Mellemrummet.” Reklamefilmene er allesammen udgivet af DSB og bragt i mediet YouTube fra DSB’s egen kanal “DSB officiel”

Reklamefilmenes hensigt er at sætte fokus på det gode ved togrejser. “DSB præsenterer” sætter fokus på alle detaljerne. Reklamefilmen viser hvordan toget bliver et mødested for alle mennesker, både passagerer og arbejdere. Den viser også hvor meget arbejde der er i en enkelt tog tur.

Uddrag
Miljøet i reklamen varierer meget fra sekvens til sekvens, men det hele har det tilfælles at det drejer sig om DSB og togrejsen der illustreres.

Noget af reklamen foregår på perroner og i toget (0.45-0.48)mens andet foregår hos personalet “backstage”(0.48-0.57), hvilket er med til at skabe det større billede af DSB og rejsen som helhed.

Det viser hvor meget der ligger i en enkelt rejse af diverse ting - både ift passagerer og personale, men også ift. teknik og arbejde. Dette er med til at vise forbrugeren hvor meget man får for pengene.

Der er blevet lagt vægt på sociale forhold, hvilket tydeligt ses i den stemning menneskene i reklamen udviser. Det, at man ser personalet arbejde sammen og hilse på hinanden (0.49) og folk der mødes på perronerne (1.14-1.25)tilføjer også til den gode stemning.

Der bliver også vist sekvenser af naturen i reklamen. Vi ser i mange sekvenser toget i fugleperspektiv udefra, hvilket gør at man føler man overvære og følger toget samt menneskene på rejsen.

Igen bidrager dette til at se DSB udefra i et større perspektiv. Den smukke idylliske natur giver en følelse af fred og ro - og er med til at bidrage til det stemningsfulde image reklamen bygger på.

Farverne og tonerne i reklamefilmen er generelt lyse. Filmen er optaget i dagslys og det får også selve reklamen til at fremstå mere autentisk og naturlig. Fra (1.35) til ca (1.45) er der en montage af klip i sort/hvid.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu