Indholdsfortegnelse
1. Morten Kabell er tidligere miljø- og teknikborgmester (Enhedslisten) i København.
2. Hvilke aktører er, ifølge ham, medvirkende til den udvikling, som bl.a. er sket i havnen de senere år?
3. København har brugt en del ressourcer og penge på etablering af cykelinfrastruktur. Hvor mange penge har kommunen brugt i løbet af de seneste 10 år på infrastruktur? Og hvad kan man ellers få for pengene, ifølge Morten Kabell?
4. Hvornår (hvilke årtier) begyndte der at komme fokus på cykelinfrastruktur i København?
5. Hvor stor en andel af den samlede transport foregår på henholdsvis cykel og i bil i procent?
6. Der gennemføres en sammenligning mellem at køre ind til centrum af byen på henholdsvis cykel og i bil. Hvor lang tid tager det dem, at komme ind til deres destination på cykel og i bil?
7. Hvornår overgik Strøget fra at være en alm. trafikeret gade med biltrafik til at blive en gågade?
8. Hvilken betydning har omlægningen fra alm. trafikeret vej til gågade haft for denne del af byen?
9. Arkitekten og byplanlæggeren Jan Gehl bliver spurgt ind til problemet med gentrificering (som dog oversættes til ’parallelsamfund’ i underteksterne), og giver værten ret i, at denne udvikling har medført stigende boligpriser, og dermed presser folk, som ikke er så velhavende, ud ad byen. Hvad er hans kommentarer til denne udvikling?
10. Hvad gjorde Folketinget i 2015 for at give kommunerne bedre mulighed for at skabe boliger, som også er til at betale for mennesker, som ikke er velhavende, men har en ”almindelig” indkomst?
11. Hvor meget steg boligpriserne med (i procent) fra 2013-2017 i København?
12. Bydelen Ørestad på Amager bliver i dokumentaren beskrevet som et eksempel på forfejlet byplanlægning. Hvad er der gået galt i Ørestaden, ifølge dokumentaren?
13. Carlsberg-byen er et andet eksempel på et nyt boligområde i København, som skulle være et mangfoldigt område, som bl.a. består af advokater, læger og ingienører.
14. Christiania bliver også besøgt, og da Christianitterne blev ”tvunget” til at købe området af Staten, var der en bekymring for at denne overtagelse ville føre til spekulation og voldsomme prisstigninger i området. Hvad har Christiania gjort for at undgå økonomisk spekulation?
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
SVAR:
Den var fantatisk. Han beskriver københavn som kreativ. Han lejer derudover også en båd og sejler i københavn og der fortæller han at for 20 år siden ville han ikke ha svømmet i havnen, som han ville i dag.
---
SVAR:
Ifølge ham er det broer til cyklerne, da kører så mange cykler rundt i hele københavn hver dag. Og der kører omkring 24.000 cykler på de her broer om dagen.
Skriv et svar