Convenienceprodukter | Redegørelse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegørelse for markedet for convenienceprodukter. Med inddragelse af bilag 1, 2 og 3.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer.
- Analyse af 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Opgave 4
Diskussion af følgende udsagn:
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.
- Figur 1: Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn om færdigretter?

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificering af en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet, samt diskussion af mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Convenienceprodukter er kendetegnet ved, at produktet enten er blevet forarbejdet, tilberedt eller forberedt i en vis grad, som derved gør det nemmere for forbrugerne

at færdiggøre et måltid. Eksempler på dette kunne være færdiglavet salater, frysepizzaer og mad fra fastfood-kæder osv.

Conveniencevarer fylder også mere og mere i diverse supermarkeder, bl.a. i Føtex, hvor sortimentet for convenienceprodukter er fordoblet på 1 år og udviklingen fortsætter, ifølge varehuschefen i Føtex i Rosengaardcentret Klaus Slotsager.

I takt med den øgede efterspørgsel fra forbrugerne på diverse conveniencevarer, som fx færdigretter, så må producenterne også udvide deres produktion.

Løgismose har lige bygget et nyt køkken, som har kostet 20 mio. kr, der hver dag skal producere færdigretter, som skal sælges rundt om i landets supermarkeder.

Måltidskasser er også gået hen og blevet en sikker forretning i Danmark, med en omsætning på omtrent 1 mia. kr i måltidskasse branchen.

Den stigende efterspørgsel på conveniencevarer skyldes en mere travl hverdag for familier i Danmark. Derudover er måltidskasserne også en nem løsning, hvor man samtidig er sikret gode varer til en god aftensmad.

Forbrugerne bestiller deres måltidskasser online, som så bliver leveret lige til døren, om man så er hjemme eller ej. Med måltidskassen slipper forbrugerne nemlig for at bruge tid i supermarkedet flere gange om ugen når der skal handles ind.

Man får udover varerne lige til døren, også mulighed for til -og fravælge typer af fødevarer, så man udelukkende får det man kan lide at spise. En stor del af convenienceprodukterne er i de senere år blevet flyttet fra frost og over i køledisken.

Desuden er det også blevet mere visuelt for forbrugerne, hvad de har at gøre med, da conveniencevarer oftest er pakket i plastik. Hvor conveniencevarer på frost oftest endte med en skuffelse, da man fik det ud af indpakningen.

Det ses også at flere gourmetkokke er involveret i en del af tilberedningsprocessen. Ved at benytte gourmetkokke, signalerer producenten at produkt er af ordentlig kvalitet og en kulinarisk smagsoplevelse følger med produktet.

Ved hjælp af disse gourmetkokke får forbrugerne dermed også en mere restaurant fornemmelse med ind i hverdagen, på daglig basis.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu