Indholdsfortegnelse
Brancheanalyse af chokoladebranchen
- Konkurrencen blandt eksisterende udbydere
- Truslen fra nye udbydere
- Købernes forhandlingsmagt
- Truslen fra substituerende produkter

Uddrag
Den følgende opgave har til formål at analysere konkurrencen i chokoladebranchen på det danske marked.

Analysen tager udgangspunkt Porters Five Forces, som bidrager til at give et generelt overblik over, hvordan konkurrencen forholder sig på markedet.

Leverandørens forhandlingsmagt er undladt, fordi der ikke er oplyst informationer vedrørende chokoladebranchens leverandører.

---

På det danske marked befinder sig to store udbydere, som er Toms Gruppen A/S og Mondelez Danmark ApS, der er placeret i samme produkt.

Placeringen af udbyderne valgt på baggrund af et marketingsmix og koncept, som ligner hinanden. Under samme produktkategori er virksomhederne nichevirksomheder.

Virksomhederne tilbyder samme produkter, herunder chokolade, med et identisk sortment. Udbyderne differentierer sig med et højere prisniveau, hvilket er afgørende for deres placering i konkurrencetragtmodellen.

I kategorien samme behov befinder sig en række udbydere, som afdækker det basale behov herunder chokolade, samt det fysiske behov om at være lækkersulten.