Indledning
Det der gør maleriet ”Bøgeskov i maj” og digtet ”Den flyvende sommer” spændende er, at de begge tydeligt viser noget fra tidsperioden romantikken.

”Bøgeskov i maj” er spændende at analysere, fordi den både er naturalistisk men også nationalromantisk i form af bøgetræer, som er et stort symbol for Danmark.

Derudover er den et klassisk eksempel på idyllen og den danske forårsskov. Det der gør digtet spændende er, at den viser romantikken på en anden måde.

Den viser det i form af kærlighed og noget religiøst i form af gud. I opgaven vil der blive lavet en billedanalyse af maleriet ”Bøgeskov i maj” af Peter Christian Skovgaard.

Analysen er både på det denotative, konnotative og tekstlige niveau. Der vil også blive lavet en digtanalyse af ”Den flyvende sommer ”, som er skrevet af Hans Vilhelm Kaalund.

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
Budskabet med billedet er at skabe et ønske om idyl. Ved at man i denne tid har brugt en meget populær grønfarve og andre naturfarver, så er der forsøgt at skabe et stort landskabsbillede, som er et smukt afbillede af den danske natur.

Peter Christian Skovgaard vil gerne fortælle der er en idyl ved at tage ud i skoven med familien. Dog er der noget som er forstyrrende i billedet.

Dværgen ovre til venstre, som står ved siden af børnene, forstyrrer idyllen, fordi mange opfatter ham som en del af børnene, men faktisk er han dværg.

Grunden til Peter Christian Skovgaard har valgt at male en dværg, er nok for at få folk til at reflekterer mere over billedet. Billedet viser at foråret springer frem, hvilket er starten på noget nyt.

Man vil i denne tid gerne kigge frem mod noget positivt, hvilket billedet indikerer. Som sagt er maleriet malet i tidsperioden romantikken.

Da romantikken startede, havde Danmark været i krise i form af, at vi havde mistet Norge, flåder og staten gik bankerot.

Så efter Danmark havde været i krise havde mange kunstnere derfor brug for at få Danmark til at fremstå som et stærkt land, og med en tro på fremtiden.

Malerier var naturalistisk og meget idylliske i denne tid, fordi man søgte efter det skønne og det gode i stedet for det virkelige. Ydermere passer det også godt med biedermeiers dyrkelse af kunsten.

Biedermeier dyrkede det hyggelige og trygge ofte af familier og naturen. I ”Bøgeskov i maj” ser man også han afbilder naturen som et hyggeligt og trygt sted at være for denne familie.