At blive teenager | 10 i karakterAt blive teenager | 10 i karakter

Indledning
Jeg har i denne aflevering har jeg valgt at analysere novellen “Danmarksferie”. I analysen har jeg valgt at analysere, fortæller, komposition, personkarakteristikker.

Jeg har valgt at fravælge miljø, sprog og stil.

I dagens Danmark viser alle familier altid den gode side af familien, når man er sammen med andre.

Familier nu til dags viser ikke bagsiden af medaljen. Man kan på en måde sige at dette er en uskreven regel i dag.

Uddrag
Når det er en Jeg-fortæller er synsvinklen indre. Det gør at novellen bliver beskrevet med Annas øjne. Dette gør at vi som læsere ser ligeså meget som Anna ser. Man bliver på en måde Anna når man læsere novellen.

I novellen bruger Jeg-fortællerne scenisk fortælleteknik, i og med at handlingerne i novellen bliver beskrevet meget. Der bliver brugt mange Beskrivelser og replikker. Dette gør at man kommer meget tæt på handlingerne.

Sætninger der viser scenisk fortælleteknik kunne være “Hvad tænker du på? spurgte min mor. - Ingenting, sagde jeg. - Mænd, sagde Steffen”.Med denne fortælleteknik får man et større indblik i, familiens måde at være på overfor hinanden.

Når man læser novellen virker det som om at Anna fortæller handlingerne efter de har været der. Dette kan ses i de første sætninger: “Vi var på bilferie den sommer.

Vi kørte landet tyndt i min fars nye, røde mercedes” og “Det var den sommer jeg gik i gult”. Novellens fortalte tid er relativt kort. Handlingerne bliver fortalt i et kort tidsrum.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu