Analyse | Facebook gør os alle sammen dummere

Indledning
Jeg ønsker at lave an analyse af et debatindlæg kaldet ”Facebook gør os alle sammen dummere”. Efter min analyse vil jeg vurdere tekstens gennemslagskraft, samt at diskutere tekstens overordnede problemstillinger.

I min analyse vil jeg særligt fokusere på argumentation, sproglige virkemidler og modtagere. Her vil jeg benytte mig af redskaber til argumentationsanalyse, blandt andet ved hjælp af Toulmins argumentationsmodel og argumenttyper.

I de sproglige virkemidler vil jeg se på stilistiske virkemidler samt eventuelt billedsprog, og til slut vil jeg se på retorik og kendskab til avisens modtagergruppe.

Uddrag
Med denne påstand, på linje 6-8, følger faktisk flere mindre påstande. Blandt andet første ”ekstra” påstand, som kort fortalt siger, at folk glemmer hvor stor forskel der er på skrift og tale.

Med dette følger belægget, som findes fra linje 13-18 : ”Når vi taler sammen og er fysisk til stede, bliver samtalen reguleret af meget andet end det, der bliver sagt.

Vi vælger vores samtalepartnere med langt større omhu. Vi er mere respektfulde. Facebook er en underlig mellemkategori, hvor man på skrift gør det, man ellers kun ville gøre i tale.”

Hjemlen her er, at der naturligvis er en forskel på stå ansigt til ansigt, og at sidde med mulighed for regulering af samtale over internettet.

Der er her tale om et årsagsargument, da der argumenteres med, at en ting er årsag til, at en anden ting sker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu