Opgavebeskrivelse
Udarbejd en kort przesentation af virksomheden Wolt Danmark ApS. Redegor for Covid-19 scenariet som Wolt er havnet i. Redegor desuden kort for begrebet Blue Ocean.

Udarbejd en akonomisk analyse for virksomheden.
Udarbejd herefter en strategisk analyse, idet du ogsâ pra ciserer, hvordan Wolt skaber/leverer va°rdi for kunden.

Vurder hvorvidt Wolt befinder sig pâ Blue Ocean.
Diskuter de va sentligste ârsager for virksomhedens okonomiske succes og vurder herefter, hvordan virksomheden kan opretholde fremtidig va kst

Indledning
Take-away-markedet har vækstet som aldrig før, og markedet bliver mere og mere attraktivt for nye indtrængere og især i forbindelse med den udviklende digitalisering, er forskellige onlineplatforme til bestillinger i omløb.

Covid-19 pandemien har også sat sit præg på markedet, og faktisk kreeret en stor rygvind for take-away-branchen idet fysiske restaurantbesøg ikke har været mulige

samt har en stor del af befolkningen arbejdet hjemmefra, hvilket har haft en endnu større positiv påvirkning på denne branche.

Wolt Danmark ApS som er relativ ny på det danske marked, har oplevet en stor del af denne vækst og derfor vil opgaven tage udgangspunkt i Wolt og dens påvirkning af take-away- markedet som udfordrer markedet med et nyt og innovativt koncept sammenlignet med konkurrenternes.

Derfor vil opgaven redegøre for Wolt Danmark ApS og dens situation på markedet i sammenhæng med redegørelsen af Covid-19 scenariet som virksomheden er havnet i.

Derudover vil opgaven analysere virksomhedens strategi samt måden virksomheden skaber værdi for sine forbrugere på, samt analysere virksomhedens økonomiske situation.

Til slut vurderer opgaven virksomhedens mulighed for opretholdelse af fremtidig vækst, og diskuterer årsager for virksomhedens økonomiske succes.

Indholdsfortegnelse
Resume 3
Indledning 5
Metodeafsnit 6
1. Redegørelse 7
1.1 Kort præsentation af Wolt Danmark ApS 7
1.2 Redegørelse af Covid-19 situationen 8
1.3 Kort redegørelse af Blue Ocean begrebet 9
2. Økonomiske analyse 10
2.1 Indledning til den økonomiske analyse 10
2.2 Rentabilitetsanalysen 10
2.3 Indtjeningsevneanalysen 11
2.4 Soliditet- og likviditetsanalysen 12
2.5 Delkonklusion på den økonomiske analyse 13
3. Strategiske analyse 14
3.1 Business Model Canvas 14
3.2 Digital forretningsmodel 18
3.3 Omverdensforhold: PEST-analysen 19
3.4 Konkurrenceforholdene i branchen 21
3.4.1 Porters Five Forces 22
3.5 SWOT-opstilling 24
4. Diskussion og vurdering 25
4.1 Vurdering af hvorvidt Wolt befinder sig i Blue Ocean 25
4.2 Diskussion af væsentligste årsager for Wolts økonomiske succes 25
4.3 Vurdering af opretholdelsen af fremtidig vækst for Wolt 27
5. Konklusion 28
Litteraturliste 29
Bilag 31
Bilag 1: Avisuddrag Berlingske ”Take-away nyder godt af hjemmearbejde og restriktioner” 31
Bilag 2: Regnskabsanalyse 32
Bilag 3: Eksempel på Wolts promotion former 33
Bilag 4: Konkurrencetragtmodel 34
Bilag 5: Wolt - forslag til kunden 34
Bilag 6: Ledelsesberetningen 2019 35

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
1.1 Kort præsentation af Wolt Danmark ApS
Wolt Danmark er et anpartsselskab som blev stiftet tilbage i 2016, men startede for alvor op i 2017.

Wolt Danmark ApS repræsenterer det danske marked for Wolt-konceptet som har hovedsæde i Helsinki i Finland, og i dag er til at finde i 20 forskellige lande.1

Wolts kernekompetence er at leverer mad fra en restaurant til slutforbrugeren, som er bestilt via Wolts egen bestillingsportal.

Wolts mission er at skabe en ny form for digital infrastruktur mellem landets restauranter og kunder.

En infrastruktur som både er interessant for sultne personer, forretninger med ønsket om forbedret indtjening og personer som ønsker at tjene en ekstra skilling.

Virksomhedens vision er at skabe et digitalt shoppingcenter som ikke kun har restauranter på platformen, men også andre forskellige forhandlere med forskellige produkter.

Blandt andet har Wolt i 2020 fået kiosker og små købmænd med på platformen også.2

Virksomhedens konkurrencemæssige fordel er at deres provisionsandel og leveringspriser er meget mindre end de lignende konkurrenters, hvilket gør dem mere attraktive både for restauranten/leverandøren og slutforbrugeren

Virksomhedens kritiske succesfaktor er at få maden leveret til kunden i aftalt tid så maden stadig er varm og lækker.

Branchen er speciel, idet den kan betegnes som en servicevirksomhed, da Wolt ikke har noget med madlavningen at gøre, de skal blot sørge for leveringen og at deres digitale platform fungerer.

Gennem de økonomiske tal fra virksomhedens regnskab, kan vi konstatere at virksomheden har oplevet gevaldig vækst siden dens opstart i 2017.

Bruttofortjenesten er siden opstarten i 2017 gået fra 2.355.343 kr. til 15.164.779 kr. i 2019.3

1.2 Redegørelse af Covid-19 situationen
Covid-19 er en verdensomspændende pandemi som siden marts 2020 har plaget Danmark og resten af verden både helbredsmæssigt og økonomisk.

Mange erhverv har været nødsaget til at lukke ned på baggrund af de restriktioner som er blevet indført med ideen om at bremse spredningen af virussen.

Forholder vi os som udgangspunkt til branchen som Wolt Danmark ApS er en del af, så har situationen ikke været helt skidt.

Pr. 17 marts 2020 på statsministerens sjette pressemøde blev det herved vedtaget, at restauranter, frisører, natklubber etc. Skal lukke ned, på baggrund af at der disse steder samles for mange mennesker.4

Restauranter får i stedet muligheden for at leverer take-away hvis dette ses som en mulighed for stadig at kunne opretholde en vis fortjeneste i den pågældende virksomhed.

Herefter blev take-away branchen meget relevant, da dette var den eneste måde at få mad på udefra.

Generelt har restauranterne oplevet et fald i omsætningen, dog har take-away branchen vækstet gevaldigt, og dette kan Covid-19 situationen takkes for.

Branchen vækstede 3 gange mere end hvad analysen fra Euromonitor havde forventet.5 Blandt andet har Wolt omsat for 800 millioner kroner i 2020

hvilket er en kæmpe vækst sammenlignet med 2019 hvor der blev omsat for 349 millioner kroner gennem Wolts portal.

Udover lukningerne, så har restriktioner som blandt andet hjemsendelse af medarbejdere gjort at take-away markedet er blevet påvirket, og dette kunne især mærkes på frokosterne der nu ikke spises i virksomhedens personalerum, men hjemme i stedet.6