Trafiksikkerhed | Analyse af Kampagnefilm

Indledning
I tiden fra 2005 til 2014, steg andelen af cykelulykker i forhold til alle trafikulykker, fra 24% til 29%. I 2014 var det kun ca.

64% blandt 10-12-årige der cyklede med cykelhjelm, og brug af cykelhjelm reducerer risikoen for alvorlige hovedskader med 60%.

Kampagnefilmen er en genre med et klart og tydeligt mål, der med sine forskellige virkemidler sætter et emne i fokus og prøver at påvirke både holdning og handling på afsenderens foretrukne målgruppe.

Kampagnefilmen har forskellige typer, og er tit blevet brugt i forskellige sammenhæng, til at viderebringe og påvirke et emne på en bestemt måde.

Uddrag
I kampagnefilmen er der midler der får forældrene til at virke “større” end de andre. F.eks. på tøjet.

Forældrene får meget skrigende “se mig” tøj på i mange af klippene og ved 1:16 i videoen har de fået faren til at se barsk ud med solbrillerne, i det han kører forbi hans datter.

Også når vi kommer hen til 2:40, hvor alle de voksne cykler sammen, bliver der brugt frøperspektiv, så de fremstår større på cyklerne.

Reklamefilmen er meget humoristisk og unik, da forældrene efterligner rappere fra USA og andre steder, det kunne f.eks. være rapperne fra Bronx, som blev nævnt i undervisningen, hvor de kører rundt på “Low-rider” cykler.

Reklamefilmen har dog et meget seriøst budskab, som er at man skal bruge cykelhjelm, og at der sker for mange hovedskader for unge, som ikke bruger cykelhjelm, når de cykler.

Reklamen starter ud som at være meget langsom, da det er en helt almindelig morgen, hvor forældrene spiser morgenmad, og den lille pige er på vej ud ad døren.

Da den lille pige ikke vil have cykelhjelm på, begynder forældrene med deres rap, og derefter stiger tempoet lidt i reklamen. I starten af reklamen ved spisebordet bliver der brugt nærbillede, den kan man se ved 0:12.

Alt i alt bliver der brugt mange nærbilleder for at se udtrykket i deres ansigter, f.eks. at den lille pige bliver sur, da forældrene siger, at hun skal have hjelmen på.

Når forældrene begynder at rappe, begynder klippene at være meget hurtige, og det er med til at sætte tempoet op i reklamen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu