SSO | Indtrængningsmulighederne for Normal | engelske marked

Titel: Indtrængningsmulighederne for virksomheden Normal på det engelske marked

Indledning
Butikskæde Normal har på de sidste 5 år været en stor succes i Danmark. Butikskæde blev grundlagt i 2013 af forretningsmanden Torben Mouritsen og Bo Kristiansen.

I 2016 solgte Torben Mouritsen aktiemajoriteten i butikskæden til erhvervsmand Anders Holch Povlsen som er ejer og administrerende direktør i Bestseller A/S, og som nu også er majoritetsaktionær for Normal med aktieandel på mere end 65 pct.

I dag har butikskæde normal 89 (flere i dag) butikker i Danmark, 31 butikker i Norge, 16 Butik-ker i Sverige og 1 butik i Holland.

Normalt sortiment er de helt normale mærkevarer inden for hårpleje, hudpleje, makeup, snacks og alt muligt andet til din husholdning. Normal importerer deres varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande. Det gør de fordi der får de varerne billigere, end hvis de købte dem i Danmark.

Det betyder så at Normals kunder kan spare 30-60 procent på alle de basisva-rer, når de handle hos Normal.

Med den her opgave vil jeg undersøge hvordan indtrængningsmuligheder ser ud for normal på det engelske marked, og om det er muligt for normal at træde ind på det engelske marked i sidste ende. Jeg vil blandt andet kigge på engelsk kultur med fokus på forbrugerkultur. Jeg vil vurdere virksomhedens eksportmotiv og eksportberedskab.

Jeg vil se på potentiel konkurrent for normal på det engelske marked, og til sidst vil jeg så vurdere ved hjælp af analyseresultaterne, normals muligheder for at træde ind på det engelske marked.

Indholdsfortegnelse
Abstract
Indholdsfortegnelse Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
Indledning
Virksomhedskarakteristik af Normal
Analyse af engelsk kultur
Vurdering af virksomhedens eksportmotiv og eksportberedskab.
PESTEL-analyse af engelske marked
Konkurrentanalyse i forhold til en potentiel konkurrent
Vurdering af Normals muligheder for at trænge ind på det engelske marked
Konklusion
Kilder:

Uddrag
Normal er et aktieselskab som sælger billige mærkevarer inden for husholdningsartikler, per-sonlig pleje og en lang række basisvarer. Virksomhed Normal blev stiftet af Torben Mouritsen (som også er direktøren i virksomheden) og Bo Kristiansen, alligevel bliver virksomheden ejet af erhvervsmand Anders Holch Povlsen, som ejer over 65% af aktierne og har derfor den største aktieandel.

Det betyder så at Anders Holch Povlsen er hovedaktionær. Virksomheden Normal sælger produkter inden for husholdningsartikler og personlig pleje, som gør dem til en detail-virksomhed. Virksomhedens koncept er at Normal køber deres produkter der, hvor de er billigst, så de kan derefter sælge dem til deres kunder til fast lave pris.

Virksomheden Normal importe-rer varerne fra distributører i hele EU, som betyder at de får varerne billigere end hvis de købte dem i Danmark. Dette giver Normals kunder mulighed for at spare 30-60% ofte i forhold til markedsprisen.

Det med at virksomheden Normal har nogle af markedets laveste priser inden for husholdningsartikler, personlig pleje og basisvarer produkter er blevet en af virksomhedens vigtigste konkurrencemæssige fordel.

Normal opererer på konsumentmarkedet som er et marked, hvor konsumenter er private for-bruger, der handler med formål som dækker deres personlige behov. Deres målgruppe er bred, da de sælger produkter som husholdningsartikler, personlig pleje osv.

Normals produkter er til alle, uanset alder. Dog bliver der hos Normal solgt mange makeupprodukter og for det meste, er det kun kvinder som bruger makeupprodukter. Virksomhedens mål er, at deres kunder får en unik oplevelse når de besøger deres butikker, der er også derfor de hele tiden får nye varer.

Virksomheden Normal befinder sig i en branche med konkurrent som Matas, alligevel er Normals og Matas-produkter ikke identiske. Derfor er deres konkurrence snæver. Normal har ikke målinger for sin markedsandel på deres konsumentmarked, men når man kigger på omsætnings forskel i forhold til Matas, så ser det ud til at det er Normal som har det største markedsandel.

Det betyder at Normal har det største del af den samlede efterspørgsel på markedet.

Hvis man ser på Normals økonomi, så har butikskæden ingen problemer med at tjene penge. Virksomhed normal, der parallelimporterer varer fra andre EU-lande, gik fra en omsætning som i 2013 var på under 10 millioner, til 665 millioner på 3 år. Virksomhed opnået en vækst på 12.000 procent. I 2017 lå Normals omsætning på 483 millioner kr.

Normals stærke sider er selvfølgelige deres billige priser. Det er ikke overraskende, da selve deres koncept er at sælge helt normale varer til unormale priser. Anden stærke side er at de er meget kendt her i Danmark, de har flere end 90 fysiske butikker rundt i Danmarks største byer.

Virksomheden har et stort sortiment, de får hele tiden nye produkter som andre virksomheder i Danmark ikke kan få fat i. Normals indretning i butikkerne er også et stærk side.

Svage sider: Siden Normals priser er så billige, kan nogle kunder tro at produkterne ikke har en god kvalitet. Normals svage side er, at de ikke anvender E-handel. Der er mange kunder som de eller kunne få fat igennem E-handel. En anden svage side kunne være deres markedsføring.

Virksomheden anvender sort humor til deres markedsføring ”jeg er unik, jeg handler ikke her” dansker han ingen problem med det, men man ved ikke hvordan mennesker i Storbritannien ville reagere på det.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu