SO | Amerikanske værdier

Problemformulering
1. Redegør for de amerikanske værdier
2. Analyse af Budweiser og hvordan virksomheden brander sig selv ved hjælp af amerikanske værdier
3. Diskuter om den nuværende politiske situation efterlader Budweiser med en uønsket branding

Indledning
USA er bygget op om en lang række værdier der danner fundament for USA som nation. De senere år har der været store spørgsmål om hvorvidt disse værdier stadig er gældende i dag og om den amerikanske drøm stadig lever.

Flere drabssager er de senere år dukket op med politi som har skudt sorte amerikanere. Racediskrimination er der sat mere fokus på efter udviklingen for politivold mod sorte og lige muligheder ift. race og etniciteter. Da Trump blev indsat som præsident i 2016, vedtog han en række krav om visa rettet mod muslimske lande.

I 2017 udgav Budweiser reklamen ”Born the hard way” der var med til at sætte fokus på immigration og ulighed. Reklamen bygger på værdier fra den amerikanske drøm.

Problemstillingen med henblik på uønsket branding og hvorledes den politiske situation spiller en rolle er spændende. Opgaven er rettet mod at finde frem til hvordan en stor virksomhed som Budweiser drager nytte af de amerikanske værdier til at markedsføre sig og hvordan de skaber en politisk debat.

Først vil jeg i den redegørende del beskrive de amerikanske værdier og situationen på den amerikanske drøm.

Til slut vil jeg diskutere hvordan en virksomhed som Budweiser kan blande sig politisk på baggrund af de amerikanske værdier.

Indholdsfortegnelse
Indledning ................................................................................................ 3
Problemformulering ................................................................................ 3
Metodeovervejelser ............................................................................... 3
Traditionelle amerikanske værdier og overbevisninger...............................4
Individuel frihed og selvtillid............................................................. 4
Lige muligheder og konkurrence ................................................................ 5
Materiel velstand og hårdt arbejde......................................................... 5
Amerikanske værdier og situationen på den amerikanske drøm .................... 6
Budweiser og dets branding..............................................................6
Budweisers reklamer og markedsføring ............................... 7
Superbowl som kommunikationskanal ........................ 8
Budweiser ”Born the hard way” .............................................. 9
Effekt af Budweisers markedsføringsmetoder......................................10
Konklusion ........................................................................ 11
Litteraturliste.................................................... 11

Uddrag
Den anden vigtige grund til, at indvandrere traditionelt er tiltrukket af USA, er troen på, at alle har en chance for at få succes her. Generationer af indvandrere er kommet til USA med denne forventning.

De har følt, at fordi enkeltpersoner er fri for overdreven politisk, religiøs og social kontrol, har de en bedre chance for personlig succes.

I de tidlige år af amerikansk historie valgte mange indvandrere at forlade ældre europæiske samfund, fordi de mente, at de havde en bedre chance for at få succes i Amerika. I ”det gamle land”, det land, hvorfra de kom, blev deres plads i livet i høj grad bestemt af den sociale klasse, som de blev født i.

Håb og drømme fra mange af disse tidlige indvandrere blev opfyldt i deres nye land.

Den lavere sociale klasse, som mange blev født i, forhindrede dem ikke i at forsøge at rejse sig til en højere social position. Mange fandt ud af, at de faktisk havde en bedre chance for at lykkes i USA end i det gamle land.

Fordi millioner af disse indvandrere lykkedes, troede amerikanerne på lige muligheder. Det er vigtigt at forstå, hvad de fleste amerikanere mener, når de siger, at de tror på lige muligheder.

Det betyder ikke, at alle er - eller burde være - lige. De betyder dog, at hver enkelt skal have lige chance for succes. Det hjælper med at sikre, at løbet efter succes er retfærdigt, og at en person ikke vinder, bare fordi han eller hun blev født i en velhavende familie eller tabte på grund af race eller religion.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu