Skønlitteratur | Analyse

Indholdsfortegnelse
Analysebegreber
Referat – resumé side 3
Motiv side 5
Konflikter og tid og miljø side 6
Personkarakteristik side 7
Synsvinkler side 9
Fortællertyper side 13
Fortællermåder side 15
Billedsprog og symbolik side 17
Komposition side 19
Tema og holdning side 21
Analyse af skønlitteratur – oversigt side 22

Skønlitterære tekster
Jørn Fabricius: ”Udflugten”, 1968 side 23
Tove Ditlevsen: ”Vorherrebevares”, 1948 side 25
Anders Bodelsen: ”Drivhuset”, 1948 side 28

Uddrag
Referat:
Når man skal referere en tekst, skal man gengive det vigtigste i teksten.

Fremgangsmåde:
• Læs teksten grundigt
• Læs teksten igen, mens du noterer følgende på et stykke papir
o Hvem har skrevet teksten, og hvornår er den skrevet?
o Hvilke personer optræder i teksten?
o Hvor udspiller teksten sig?
o Hvornår foregår teksten?
o Hvilke hovedafsnit falder teksten i
o Nøgleord/stikord til hvert hovedafsnit
• Læg teksten væk
• Forestil dig, at du skal gengive det vigtigste i teksten for en person, der ikke har læst teksten
• Skriv et referat i et sammenhængende sprog. Husk at starte med at præsentere teksten, dens forfatter og hvornår den er skrevet.

Regler for referatskrivning:
Referatet skal have samme disposition som forlægget
Direkte tale skal omformuleres til indirekte tale
Skiv referatet i nutid, uanset om forlægget er skrevet i nutid eller datid
Vær objektiv og neutral - Du må altså hverken fortolke eller vurdere i dit referat

Resumé:
Når man skal lave et resumé af en tekst, skal man gengive hovedpunkterne i teksten.

Et resumé skal altså være kort - meget kortere end referatet. Det er ikke nødvendigt at få præciseret alle personerne og hele handlingen. I stedet skal man forestille sig, at man skal gengive hovedindholdet i en tekst, men altså ikke så det kan erstatte modtagerens læsning af teksten.

Ellers gælder samme regler som for referater:
• nutid
• indirekte tale
• objektivt og neutralt

---

1.
Ind med jer, råbte jeg. Det var ikke altid så let. Som sædvanlig kunne jeg roligt tilføje. Evig og altid den samme komedie med ungerne på bagsædet. Så startede jeg vognen. Med et ryk gik hun i gear.

Vi havde været hele søndagen på tur til den storslåede udstykning ved Drøssebjerg-Egede, og sikret os en strandgrund få hundrede meter oppe i landet. Og med en pragtfuld udsigt. Et sted hvor vi alle fremover skulle samle energi og livsglæde.

Da vi omsider havde arbejdet os igennem de endeløse udstykninger syd for Drøssebjerg, nikkede Elly allerede. Jeg forstod hende godt, det havde været en anstrengende dag. Som mor er hun enestående.

2.
Manden var som sædvanlig søndag eftermiddag irritabel. Aldrig tog han hensyn til hende. Nu havde de vandret rundt i den elendige udstykning i timevis. Hun gøs ved tanken om, at de nu skulle have sommerhus.

Det ville aldrig blive ferie for hende. Tværtimod. I sommerhuset var der ikke en gang vaskemaskine, og hun forudså problemer med børnene, som ikke ville væk fra legekammeraterne. Det ville blive rædselsfuldt, selvom huset selvfølgelig var en god investering.

- Han ville jo ikke hjælpe hende med huset og børnene. Som nu. Han kæftede op over for dem, og som sædvanlig blev de bare mere umulige.

Hun havde fortalt ham det så tid, men han forstod det ikke. Elly, jeg ved nok, hvordan de børn skal opdrages. Samme svar hvergang. Hvilken rædsel weekend efter weekend, ferie efter ferie.

Hun blev allerede træt ved tanken. Vognen tågede hen, hun døsede næsten… charterferie, børnene …. De kunne være hos svigerforældrene …

ikke skiftende sol og regn som i Danmark, Drøssebjerg … hun dansede flamenco til de mørklødede spaniers glødende guitarspil – som der havde stået i brochuren fra Tjæreborg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu