Noter | BoConcept | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.
- Produkt:
- Produktion:
- Personale:
- Penge:

Markedsudvælgelse
- Produkt- og Markedsspecifikke forhold:
- Markeds Prioritering:
- Markedsvalg:

Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Målgruppe
- Købsadfærd
- Økonomisk forhold

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
1. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.

2. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept A/S er en dansk detailvirksomhed, som blev grundlagt i 1952. BoConcept er en møbelvirksomhed, med et dybt sortiment, dog er det ikke så dybt, hvis man ser på nogle af deres konkurrenter fx. IKEA.

BoConcepts sortiment består bla. stole, borde, sofaer, senge og indretningsservice. BoConcept bruger både B2B og B2C. BoConcept grundlæggende ide er at skabe smukke funktionelle møbler i en god kvalitet, hvor prisen hænger sammen med produktet.

De siger at de er født med en vision om at være globale, hvilket går godt for dem, da de har 285 butikker spredt på 65 forskellige lande.

BoConcept kom på det internationale marked i 1993, hvor de åbnede deres første butik i Paris. BoConcept kom ud med en omsætning på 1.310.000.000 kr. i 2018/19 og et resultat på 80.500.000.

Deres kernekompetence er at levere deres kvalitetsprodukter med god service, de tilbyder bla. også hjælp til interior design.

Deres største omsætning er fra Europa, Mellemøsten og Afrika som består af 58 %, derudover har de 29,3% som er fra Asien og Oceanien, og de resterende 12,7% er fra Nord, mellem og Sydamerika.

BoConcept har markedsudvikling som vækststrategi, hvor de vil åbne franchisebutikker i udlandet. Nogle af de store markedsudfordrer på det danske marked er bla.

IKEA, JYSK eller ILVA. Møbelbranchen er en hård branche med mange konkurrenter, som differentierer sig delvis monopol og derfor er det et red-ocean marked.

BoConcepts prisklasse ligger i mellemklassen, hvor prisen virker overskueligt for forbrugeren. BoConcepts målgruppe er folk der gerne vil have en god kvalitet som hænger sammen med prisen, og som har råd til at bruge lidt flere penge på deres hjem i forhold til IKEAs kunder.

En af BoConcept stærke sider er bla. at deres designere kender til eksportmarkeds kulturer, hvilket gør det nemmere for dem at komme ind på det globale marked, og opnå deres mission, hvor de skal overvinde og overbevise omverdenen om at deres produkt er det bedste.

---

Produkt: Er deres produkt egnet til eksport og er der mulighed for tilpasning og der må man svarer ja fordi de har et meget bredt sortiment og deres er meget efterspørgsel efter det danske design i udlandet og deres produkt er meget nemt at tilpasse til det specifikke marked fordi de tilbyder meget kundespecifikke produkter.

Produktion: Det er meget forskelligt hvilken måde de kører deres produktion på i forhold til hvilket produkt der er tale om, hvis nu det er en standard lampe på soveværelses bordet eller om det er en tilpasset sofa med specielt stof.

Vi får ikke nogle informationer om hvordan deres produktion foregår, men de vare der ligger i den eksklusive ende bliver nok ikke masseproduceret, i forhold til en standardvare, som kunderne er vilde med.

Personale: De kører deres butikker efter franchise så de medarbejder som de får i butikkerne vil formentligt være folk fra landet som kender lidt til kulturen og kan sproget, de medarbejder som har været i virksomheden fra starten har været der i mange år og har fra start vidst at det skulle være en global virksomhed, og de har efterhånden været i branchen i mange år og har en del erfaring inden for den globale verden og de er formentlig også de bedste i deres branche til det, eftersom de er verdens mest globale møbelforhandler.

Penge: BoConcept er verdens mest globale møbelforhandler, og eftersom de er i mange lande har de også en del risiko spredelse og derfor vil de kunne håndtere de fleste kriser i verden langt bedre end andre i branchen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu