Nethandel | Analyse

Indholdsfortegnelse
5 elevtimer
Anvendelsen af internettet ikke tilladt.

Opgave
1. Redegør kort for udviklingen i nethandel. Inddrag bilag 1-4. Besvarelsen må maksimalt være 2.400 tegn inkl. Mellemrum.

3. Diskuter følgende udsagn:

4. Identificer en væsentlig udfordring for Amazon og diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring. Hent evt. inspiration i opgave 3.

Kilde 1
- Ny analyse: Danskernes nethandel kan tredobles
- E-handel øger omsætningen
- Gennemsigtighed på nettet

Kilde 2
- Udenlandsk nethandel hitter - og truer danske butikker
- Sidste år brugte danskerne cirka 115 milliarder kroner på e-handel, og en stigende andel af købene sker på udenlandske hjemmesider.

Kilde 3

Kilde 4:

Kilde 5
Rapport: Så meget vokser nethandlen i 2019
- Danskernes appetit på nethandel fortsætter med at stige. En ny rapport sætter ord og tal på udviklingen.
- Kinesiske varer taber terræn

Kilde 6
Den amerikanske e-handelsgigant Amazon er ved at gøre klar til at opkøbe en fransk pakkeleverandør. Dermed vil virksomheden tage kampen op med de etablerede aktører på markedet.
- Fra udgifter til indtægter

Kilde 7
Markedet for pakkepost stiger i takt med, at e-handel bliver mere og mere populært. Og der er særligt tre parter, der kæmper om kunderne: De pressede postkoncerner, nethandelsgiganter som Amazon og de nye drenge i klassen, supermarkederne.
- Det pressede postvæsen
- Amazon udbreder eget transportnetværk
- Kæmpe potentiale i supermarkeder

Uddrag
Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige bilag om Nethandel, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne. I nogle opgaver er der angivet hvilke bilag, du som minimum skal inddrage i besvarelsen.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse (dog undtaget opgave 1, hvor de skal inddrages), hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver. Tilladte hjælpemidler er lærebøger, egne notater mm.

---

Ny analyse: Danskernes nethandel kan tredobles
Dansk industri: 24.1.2018

Danskerne har taget e-handlen til sig. Alligevel er der potentiale for tre gange så mange indkøb på nettet, viser analyse. Den gode vejledning kan hjælpe virksomheder med at trække online-kunderne til, lyder det fra virksomheden Coolshop og DI Handel.

Et, to, tre klik.
Så er fødselsdagsgaven eller den nye cykel købt hjemme fra sofaen. Det er bekvemt, men faktisk foretager danskerne kun ét ud af otte køb på nettet, viser en ny analyse fra KRAKA.

Det svarer til, at 12,5 procent af danskernes samlede forbrug på 807 mia. kroner sker online. Som e-handelsmarkedet er i dag, kan 50 procent af alle handler klares på internettet.

- Vi kan se på undersøgelsen, at der er stort potentiale endnu, og at danskerne stadigvæk er lidt tilbageholdende, når det kommer til e-handel. Primært fordi der stadigvæk er mange mennesker, der ikke har prøvet det endnu, siger Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.

- Vores virksomheder er jo fantastisk gode til at lave løsninger, som gør e-handel meget enkelt og bekvemt, fortsætter hun.

E-handel øger omsætningen
Ifølge Annette Falberg er e-handel vigtigt for virksomhederne. Der er kroner og ører at hente i det uudnyttede potentiale.

- Digital handel er med til at øge en virksomheds omsætning. Derfor skal vi blive ved med at have fokus på at få kunderne på nettet, siger branchedirektøren.

Trods det store potentialet handler danskerne mere på nettet end de europæiske lande, vi normalt sammenligner os med.

Syv procent af svenskernes samlede indkøb foregår digitalt, mens 5,5 procent af tyskerne bruger deres penge online. Kun briterne køber mere online end danskerne. De handler 13,5 procent af alle varer på internettet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu