Min tur til Kenya | Analyse | Kristine Sloth | 10 i Karakter

Indledning
I denne opgave skal jeg fortage mig en analyse af to videoer som omhandler fattigdom og børn i Afrika. Jeg vil gøre brug af medieanalyserne reklamefilm og dokumentarfilm.

De to videoer jeg skal analysere, er et vlog-indlæg af youtuberen Kristine Sloth, hun har formået at lave en YouTube serie kaldt “Min tur til Kenya” hvilket hun har fået sponsoreret af Plan International Danmark den 4. juni 2017.

Turen derned er til formål for at hun skal derned og snakke med pigerne dernede og om hvilke rettigheder kvinderne har i Kenya.

Afsnittet vi har set er “Mor som 15-årig” hvor influenceren har lagt fokus på en daværende pige på 18 år som blev gravid som 15-årig.

Der følger vi med i hendes tanker og hendes hverdag angående om hvordan det er at være så ung med et barn og gift.

Den anden video er en kampagnevideo som er lavet på baggrund af en pige der fortæller om hendes liv på 2 minutters varighed. Pigen hedder Gugu og hun er et fadderbarn i Zimbabwe, hvor videoen også hedder “Mød et fadderbarn i Zimbabwe”.

Uddrag
Vinklingen i videoen er, at der er udsatte piger i Kenya og de ikke lever i en samfund med rettigheder.

Plan Danmarks arbejde er at hjælpe netop de børn, så derfor har de valgt at benytte sig af en influencer der kan hjælpe dem med at komme ud og give folk et indblik i hvordan andre piger lever.

Vi møder i videoen en ung pige på 18 år som fortæller at hun er gift og har et barn på 1,5 år. Udover det så det også hende der står for alt praktiske derhjemme

med ingen hjælp fra sin som oveni det også er hende utro hvilket hun også godt selv vidste, fordi hans arbejde består af at køre rundt med motorcykel, og i Kenya har mænd der er motorcykel-taxa ikke et godt ry, fordi de skulle være nogen der ikke behandler kvinder ordentligt.

Lidt efter ser man også andre piger der er udsat for det samme, hvilket man fra alles parter ikke er noget de er glade fordi de ville meget hellere afslutte deres skole, men det har ikke været af deres egen frie vilje da det sådan deres levevilkår er er.

Man får som seer ondt af deres levestil, da det ikke er noget man er vant til at se især ikke i Danmark, hvilket Kristine Sloth også giver udtryk for når hun siger at hun er på deres alder, og ikke har et barn som dem.

Der et tidspunkt hvor vi får at se pigens mand, hvor Kristine Sloth får sagt at han skal passe på sin familie, hvilket pigen tager som en joke, da hun løfter øjenbrynene, hvilket vi forstår som han ikke er en god mand til familien.

Det er dog ikke den eneste grund til mændene er dårlige i forhold. Deres mænd formår også at bruge vold mod deres koner når de bliver konfronteret med at de er deres egne koner utro. Kvinderne finder det dog meget normalt, fordi de er vant til det.

Målgruppen for videoen er danskere, og Kristine Sloths unge følgere der følger hende på de sociale medier. Denne video er derimod meget samfundsrelateret

hvilket kan betyde at der er mange ældre danskere der nok også følger med, fordi den netop er blevet sponsoreret af Plan Danmark.

De danskere kan være de individorienterede fra Gallups Kompas model, da det typisk kan være unge og ældre samfundsinteresseret mennesker.

Derudover så hænger den også sammen med at Kristine Sloth selv er selvstændig, og er fra Jylland. Hvilket mange danskere også kan relatere til.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu