Indholdsfortegnelse
Strategisk Analyse
Produktet
Evaluering
Plan for Projektet
Grupper
Kilder

Lego Har Sat Sig Tungt På Legetøjets Verdenstrone
- Fysisk Og Digital Leg
- Begrænset Produktion I Kina

Lego Udfordrer Tiktok Med Nyt Socialt Medie Til Mindre Børn
- Fakta Sådan Virker Lego Vidiyo

I Legos Klodsede Hovedkontor Er Det Ok at Lege
Lego Brager Frem Trods Corona Og Lander Rekordregnskab, Bt 10. Marts 2021

Uddrag
Lego har gennem flere år oplevet en positiv vækst. Denne positive vækst ønsker virksomheden at fortsætte, og I er derfor blevet spurgt, om I kan lave en strategisk analyse for dem.

I får 3 moduler til at udarbejdelse den strategiske analyse samt komme med forslag til fremtidig strategi. Påregn arbejde uden for modulerne også (lektie).

Se evt. afsnit om strategiske analyser ud fra den strategisk platform – Systime marketing https://marketing.systime.dk/?id=1529

1. Beskriv kort virksomheden Lego og redegør for virksomhedens vision og mission.
2. Udarbejd en situationsanalyse (intern og ekstern analyse).
3. Opsummer interne og eksterne forhold i en SWOT
4. På baggrund af jeres analyser opstilles en TOWS med forslag til fremtidige vækststrategier.

---

Lego når den største omsætning nogensinde efter et 2019, hvor den danske legetøjskoncern lagde afstand til sine konkurrenter.

Lego går frem over alt på kloden, mens de tætteste konkurrenter mister omsætning. Den danske legetøjskæde har succes med at gøre legoklodsen digital, forklarer topchef Niels B. Christiansen, der især glæder sig over udviklingen i Kina.

Usikkerheden om coronavirussen lægger dog et slør af usikkerhed hen over fremtiden, erkender han.

Årsregnskabet fra Lego viser, at omsætningen for hele året voksede med seks pct. til 38,5 mia. kr., mens overskuddet efter skat steg med tre pct. til 10,8 mia. kr.

Fremgangen blev nået, samtidig med at koncernen har investeret kraftigt i en række initiativer, der skal levere vækst inden for de nærmeste år.
»Vi er super godt tilfredse med den fremdrift, der har været i 2019.

Vi vokser i både vores omsætning og indtjening, og har taget andele på alle store markeder,« siger topchef Niels B. Christiansen.

Tal fra det internationale analysehus NPD viser, at legetøjsmarkedet i 2019 fald med 3 pct. Det skete efter flere store kæder lukkede, herunder blandt andre Toys'R'Us i USA og Toptoys med Fætter BR i Norden.

Men mens Lego vokser, går det ifølge beregninger fra NPD den modsatte vej for Legos traditionelle rivaler.

Det drejer sig sandsynligvis om blandt andre amerikanske Mattel med Barbie-dukken og »Hot Wheels« -mærket og Hasbro, der bl. a. sælger
»Transformers«, »My Little Pony« og forskellige brætspil.

Dermed cementerer den danske koncern sin position som verdens største legetøjsmærke.

»Man kan måle størrelse på flere måder, men jeg vil tro, at hvordan man end vender, og drejer det, vil man komme til det resultat, at Lego er det største legetøjsmærke i verden,« siger Niels B. Christiansen.

Ifølge topchefen vokser Lego, fordi virksomheden har formået at håndtere de digitale forandringer, som har fået stor betydning for børns leg.