Lego i Kina | Analyse | Noter

Indholdsfortegnelse
Kulturanalyse
Magtdistance:
Individet eller gruppen:
Er der stor eller lille usikkerhed for fremtiden?
- political:
- economic:
- social:
- tec:
De fire p´er
- Produkt:
- Vision
- Mission
- Værdier
Hvorfor er det godt for lego at befinde sig i Kina.

Uddrag
Kulturanalyse
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/china/

Når der skal arbejdes med fremmede markeder, kulturer og arbejdsforståelse, er der en teoretiker som hele tiden går igen.

Det er den Hollandske kulturanalytiker Hofstede. Teorien bygger på ideen om, at der er 6 kulturdimensioner og hvert land har en score på 1 til 100 i hver dimension.

De forskellige score i dimensionerne, fortæller os noget om et lands magtdistance, oplevelsen af individualisme og meget mere.

Det næste stykke tid, vil vi forhåbentlig kunne give jer en ide om hvorfor lige netop Lego har valgt at føre deres forretning ind i Kina.

Magtdistance:
Magtdistance, handler simpelt om hvem der har taletid og om der er tydeligt hierarki på arbejdspladserne.

Der findes ikke et samfund i verden hvor alle er lige, der kan i forskellige lande være forskel på oplevelsen af ulighed. I kina ligger magtdistancen på 80, hvilket ligger til den højere ende.

I Kina acceptere man at der er ulighed mellem mennesker, hvilket også betyder at man i mange tilfælde ikke sætter spørgsmålstegn ved at nogle mennesker har mere magt og værdi end andre.

Man er autoritetstro både i familien og arbejdet og der er derfor forventning om at man kender sin plads og opfører sig med respekt over for de overordnede.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu