Lakrids by Bülow | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for virksomhedens eksportmotiver.

2. Vurdér virksomhedens eksportberedskab.

3. Diskutér virksomhedens markedsudvælgelse og vurder, hvilke lande der vil være attraktive for virksomheden at starte eksport til. Såfremt kapitel 8 Strategi er gennemgået, kan følgende spørgsmål også besvares:

4. Redegør for virksomhedens ide.

5. Diskutér virksomhedens generiske strategi.

6. Analysér virksomhedens vækststrategier.

Uddrag
Inden for de generelle eksportmotiver kan ”Lakrids by Bülow” blandt andet aggregere offensivt og defensivt både i virksomheden (internt) og udenfor virksomheden (eksternt).

Inden for intern proaktiv, som er offensivt i virksomheden, har ”Lakrids by Bülow” ledelsesmæssige ambitioner, i form af den måde Johan gerne vil og altid har villet ud i verden med hans lakrids.

”Lakrids by Bülow” har også set vækstmotivet i at begynde at eksportere deres lakrids til udlandet, for at kunne få en større omsætning og overskud.

Stordriftsfordele tror jeg også de udnytter til dels da de trods alt sælger deres lakrids i 1500 forskellige butikker i 20 forskellige lande.

Det hænger også godt sammen med at de har konkurrencemæssige fordele i form af at de var de første der kom på markedet med et unikt stykke lakrids i en
mindst lige så elegant emballage.

”Lakrids by Bülow” har også nogle punkter under intern reaktiv (defensivt) hvor de på en måde risikospreder ved at komme ud på samme forskellige markeder, heldigvis er de ikke ramt af sæsonudjævninger eller konjunkturudjævninger da man kan spise lakrids hele året rundt.

Eksternt har de selvfølgelig også noget at hente i forhold til markedsandele. ”Lakrids by Bülow” har i hvert fald et begrænset hjemmemarked, da vi ikke er det største land og tanken med lakridsen var større end Danmark.

En anden ekstern reaktiv grund kunne være at hjemmemarkedets efterspørgsel ville falde, hvilket ikke kun behøver at være hjemmemarked, men i hele verden.

Dette kan selvfølgelig også gå den anden vej så efterspørgslen stiger, så vil det dog ligge under de proaktive eksportmotiver.

---

Når ”Lakrids by Bülow” vælger at begynde at eksportere til udlandet kan det overodnet ske på 3 forskellige måder, den tilfældige metode, nærmarkedsmetoden og tragtmodellen.

Det de fleste virksomheder ligesom ”lakrids by Bülow” gør i starten, er at benytte sig af nærmarkedsmetoden hvor, at man vælger de lande der ligger tættest på og starter med at eksportere til dem.

Her har virksomheden valgt Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Man prøver at mindske miljøafstanden, som siger noget om de forskellige kulture i landet, at de skal ligne hinanden mest muligt, udover man vil finde lande man ligner mest muligt, er lande omkring os også dem vi nok ved mest om i basisviden.

Jeg synes dog ”lakrids by Bülow” nu er skal bruge tragtmetoden, fordi nu skal de længere væk end nabolandene. Tragtmetoden er klart den der skal bruges mest tid på, men hvis man så i sidste ende finder det helt rigtige land, kan det betale sig at bruge lidt ekstra tid på det.

I forhold til tragtmodellen er den inddelt i 4 faser den første fase er geografiske forhold, efter de allerede nu eksportere til Canada, USA og Dubai virker det ikke til at være afstanden til de forskellige lande der er et problem for produktet.

Fase 2 er hvor man skal finde de forhold som man egentligt går efter at ramme, her tror jeg ”lakrids by Bülow” går efter velhavende lande da det er et lidt dyre og unikt produkt.

Noget andet virksomheden undersøger kan være hvad kunderne godt kan lide på de nye markeder noget som Johan Bülow specialisere sig i2.

Fase 3 prioritere man så de lande ud fra de kriterier man har sat i fase 2. Så til slut i fase 4 vælger man det marked man gerne vil ind på og planlægger måden at gøre det på.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu