Kummefryseren | Noter

Indledning
Novellen “Kummefryseren” er skrevet af den velkendte forfatter, Dorthe Nors, og blev tidligere udgivet i The New Yorker i 2015. Novellen blev dog indskrevet i Dorthe Nors novellesamling

“Kort over Canada”, som blev udgivet i 2018. Novellen omhandler jeg-fortælleren, Mette, og hendes forhold til de andre elever fra hendes klasse, hvor der især er fokus på eleverne Mark og Henriette.

Titel af novellen bliver brugt på et direkte niveau og et indirekte niveau. I novellen nævner eleven Mark at han tidligere havde spillet guitar, dog havde der været en ulykke med en kummefryser, hvor hans hånd var kommet til skade.

Han spørger hovedpersonen om hun tror på hans historie, hvor hovedpersonen vælger at svarer ja, selvom hun ikke tror på historien. Hun vælger at svare ja, da Mark er en af “de populære elever”

som har mere magt over klassen. Mark fortæller dog hurtigt at hele historien var en løgn, hvor han igen begynder at drille hovedpersonen og kalde hende “naiv” .

Uddrag
Fortælling af handlingen foregår dog fra jeg-fortællerens synsvinkel, hvilket betyder at nogle af begivenheder og beskrivelser af personer bliver fortalt med en subjektiv holdning.

Denne subjektive holdning kan have en stor påvirkning på beskrivelsen af f.eks. Mark, da der tidligt i novellen bliver fortalt at Mark og Mette ikke har et godt forhold.

Derudover er Mette også bitter overfor eleverne fra hendes klasse, da hun bliver holdt udenfor det sociale fællesskab, hvilket betyder at hendes holdninger til personerne bliver subjektive. Dette subjektive perspektiv bliver også afspejlet i tegnsætningen af novellen.

Gennem novellen er der blevet brugt få punktummer, hvor forfatteren i stedet valget at benytte kommaer for at opdele teksten, hvilket betyder at teksten hovedsagligt er opbygget med lange sætninger.

Da novellen er fortalt med en jeg-fortæller, beskriver de lange sætninger den hurtige og stresset måde hun prøver at fortælle historien.

Punktummer bliver normalt sat for at opdele teksten og give et større overblik til de dele af novellen der hænger sammen.

Lange sætninger medfører dog at meningen eller pointen ved sætningen bliver tabet, da lange sætninger kan medføre at informationerne bliver kringlet.

De lange sætninger er med til at forklare de følelser og tanker Mette føler ved ikke at have tætte forhold med eleverne fra hendes klasse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu