Indholdsfortegnelse
Problemformulering
Præsentation Af Problemformulering:
Redegør for De Samfundsmæssige Forhold I Danmark Op Til Ungdomsoprøret I 1960érne.
Delkonklusion:
Analyse Af Ungdomskulturen Og De Grupperinger Der Opstod.
Delkonklusion
Vurder Hvilke æNdringer Ungdomsoprøret I Danmark I 1960érne Har Haft for Det Danske Samfund.
Konklusion
Forslag Til Videre Arbejde/perspektivering:
Litteratur Liste

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Præsentation af problemformulering: I min undersøgelse har jeg valgt at fokusere på indvirkningen af ungdomsoprøret på individet i Danmark.

Derudover vil jeg også beskrive de samfundsmæssige forhold i Danmark før ungdomsoprøret i 1960'erne og analysere ungdomskulturen samt de forskellige grupper, der opstod under oprøret.

Jeg vil også kort berøre de tre faser af oprøret og til sidst vurdere, hvilke ændringer ungdomsoprøret har medført i det danske samfund.

Redegør for de samfundsmæssige forhold i Danmark op til ungdomsoprøret i 1960érne.
Efter krigstiden → gode tider:

- Der kom Højkonjunktur der første til ->
- Lav arbejdsløshed → Fra 11,1 % i 1956 til 3,3 % i 19621

”De glade 60´ere”
- Materielle drømme
- Parcelhus boom
- Fjernsyn
- Biler
- ^blev muligt for befolkningen

Kvinderne kom på arbejdsmarked
I en velfærdsstat sikrer det offentlige individet gennem tilskud og bidrag, hvilket resulterer i øget velstand for en bredere del af befolkningen.

Delkonklusion:
Efter Anden Verdenskrig fik familierne økonomisk råd til at erhverve materielle goder.

En større andel af unge mennesker begyndte at forfølge en universitetsuddannelse og blev mere opmærksomme på de forskellige kulturer, der eksisterede rundt om i verden.

Dette førte til, at de gjorde oprør mod de etablerede normer i deres samfund og stræbte efter at forme deres egen identitet og levevis.

Analyse af ungdomskulturen og de grupperinger der opstod.
- Studenteroprøret i 1968 -> De unge protesterede mod professormonopolet, de ville have indflydelse på deres undervisning

Grupperinger:
- Hippier -> De revolterede imod det etablerede borgerlige samfund ved at adoptere farverige tøjstilarter inspireret af Østen, samtidig med at mænd lod deres hår vokse, alt sammen for at skille sig ud.

Mange af hippierne eksperimenterede også med psykoaktive stoffer. Deres budskaber drejede sig om kærlighed, fællesskab og fred.

- Studenter -> gjorde oprør mod bl.a. professorvældet på universiteterne, de var inspireret af marxismen

- Feminister -> kæmpede for kvindernes økonomiske, sociale og politiske ligestilling.

- Kollektivister -> grupper af mennesker der valgte at flytte sammen

- Også på tværs af hinanden, og bo sammen.

Kampen mod atomvåben
Ungdomsoprørets faser

- Protestfasen, Fra midten af 50’erne til 68 -> De unge var mætte af det bestående, og inspireret af blandt andet USA ønskede de at have frihed til at klæde sig og se ud, som de ønskede.

Den politiske kamp tog form af demonstrationer, happening-events, og oprettelse af støtteforeninger, blandt andet.

- Den antiautoritære fase, Mellem 68 og 72 -> De unge ønskede at gøre oprør imod autoriteterne og var stærkt imod den strenge disciplin og den autoritære ledelse, hvilket kulminerede i studenteroprøret i 1968.

Som en del af deres protest besatte de unge også forladte huse, men disse besættelser blev ofte ryddet af politiet, hvilket blot skabte endnu større afstand mellem oprørerne og autoriteterne.