Kina som Eksportmarked | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Redegør for Kina som muligt dansk eksportmarked

2. Analyser mulige motiver for danske virksomheders valg af Kina som eksportland. Analysen må max fylde 500 ord.

3. Analyser baggrunden for, at danske virksomheder inden for fødevarebranchen har valgt netop Kina som eksportmarked. Inddrag Danish Crown som eksempel.

4. Diskuter kort følgende udsagn
• Den mest optimale indtrængningsstrategi danske virksomheder kan anvende på det kinesiske marked er indirekte eksport
• Danske virksomheder inden for fødevarebranchen bør anvende et differentieret marketingmix på det kinesiske marked
• Når Danish Crown bygger en ny fabrik i Kina er det et udtryk for vækststrategien vertikal integration
• Kinesiske forbrugere har samme købsadfærd som danske forbrugere.

5. Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt dansk virksomhed på det kinesiske marked. Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Danmark har de seneste mange år eksporteret meget til Kina. Siden 2005 er eksporten nemlig næsten tredoblet. Dermed er de rykket op på en sjetteplads over de lande vi i Danmark eksporterer mest til. Det vil sige at Kina kun er overgået af vores traditionelle eksportlande som Tyskland, USA, Sverige, Norge og Storbritannien. Udviklingen og væksten i Kina har været tordnende høj, da de er tocifrede vækstrater i en lang periode .

Det Danmark eksporter mest til Kina er de 4 M’er, hvilket er mad, medicin, maskiner og mink. Inden for mad, er det meget kød som bliver eksporteret, her eksporterer en virksomhed som Danish Crown fx grisetæer og griseører, hvilket ses som affaldsprodukter i Danmark, men er populært i Kina. På den måde kan man sælge andre varer til markedet på Kina end i Danmark, da markederne så forskellige. 1

Der er større og større konkurrence på det kinesiske marked, da mange andre lande også prøver at komme ind på det kinesiske marked. Derudover er den kinesiske valuta faldet, hvilket gør, at det er sværere at afsætte varer på markedet. I forlængelse af det er Kinas egen produktion steget, hvilket medfører der er flere varer på markedet og der derfor er mindre efterspørgsel på nogle af de danske varer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her