Kaninen | Analyse | Martha Christensen | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1. Lav en liste over det, drengen siger til forældrene om kaninen. Lav en tilsvarende liste over det, han tænker om den.
- Hvad drengen siger:
- Hvad drengen tænker:
2. Hvad siger forskellen mellem de to lister om hans forhold til forældrene?
3. Find 5 eksempler på billedsprog i teksten og forklar dem.
4. Find tema(erne) og forklar det/dem.
5. Find på forfatterweb oplysninger om Martha Christensen og skriv noget om de personer, som hun mest beskæftigede sig med/skrev om (I kan finde noget under flg. overskrifter: Baggrund, Genrer og tematikker samt Novellerne). Når I læst og fundet noget, skal I forklare, hvordan det passer på denne novelle.
6. Hvad er budskabet i novellen? Forklar, hvorfor.
7. Meddigtning: I skal nu skrive mindst 15 linjer til hver af flg. tidspunkter, hvor han(drengen) fortæller om sin kanin:
- Et par år senere til sin kæreste:
- Som voksen til sin egen søn/datter:
- som gammel til sit barnebarn:

Uddrag
Hvad drengen siger:
S. 60 l. 9-14 ” – Og så bliver det vel bedst, at du sørger for at skaffe dig af med kaninen i god tid, så vi ikke står med det hele i sidste øjeblik, sagde faderen.

– Jeg har fået en til at se efter den, svarede han hastigt og begyndte at søge i kammeratskabskredsen, for de kunne vel ikke alle skulle afsted netop i de fjorten dage. ”

S. 62 l. 25-27 ” – Kaninen er syg, sagde han med en stemme, som lød bedrøvet, fordi det ventedes at den skulle lyde bedrøvet og de gik øjeblikkelig i stilling og begyndte at fyre løs.”

Hvad drengen tænker:
S. 59-60 l. 32-3 ”Han borede til han mærkede den varme tyngde af dyret i sine arme, den ru tunge mod håndfladerne og ørernes bløde skælven mellem fingerspidserne.

Han havde tiltigget sig et dyr, men han havde ikke vidst, han havde ikke kunnet ane, at det ville blive således med det, så nært og tæt.”

S. 60 l. 4-8 ” De plejede at rejse alle tre og forældrene plejede at snakke om at man jo egentlig også kunne blive hjemme engang og nyde huset og haven, han tænkte sig muligheden af at det netop i år kunne blive den ferie og det blev det naturligvis ikke.”

S. 60 l. 14-17 ” Men det lod til, de skulle, der var kun Torben tilbage og tanken om at overlade dyret – at overlade noget som helst – i hans hænder var ham næsten skræmmende imod.”

S. 61 l. 5-8 ” Og han tænkte at de fjorten dage ville blive umulige at komme igennem. Men allerede i flyveren glemte han dyret lidt og siden glemte han det i lang tid, hele dage og aftner igennem.”

S. 61-62 l. 27-2 ” Jo, det havde været en god ferie, men hjemturen var slem. Langsommelig og endeløs. Som kom man ikke ud af stedet.

Det tog til at spøge i hovedet på ham med alle mulige slags forestillinger om, hvad der kunne være sket dyret af ondt, mens han havde været borte.

Den anden kunne have gjort det fortræd eller simpelthen glemt at fodre det, han kunne have sluppet det ud af buret, med hensigt eller ved et uheld

det kunne være smuttet ud af haven, prisgivet trafikken og nabolagets hunde og katte, alt kunne være sket og vejen var uudholdelig, endeløs lang.”

S. 62 l. 11-15 ” Dyret bar ikke nag og han bøjede sig nedover det og bad det lydløst om tilgivelse for al den tid, han havde glemt det. Og det var endnu sommerferie, i lang tid.

Og siden var det endnu sommer. Han var om dyret hver dag og han havde ikke vidst, at det kunne være således. Så varmt. Og så nært.”

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu