Hemmeligheden bag den lykkelige nation | Opgave

Indledning
Lykke er en af de allerhelligste følelser og for mange selve formålet med livet. I de seneste 2 årtier er den danske befolkning af flere omgange blevet kåret som verdens lykkeligste, og er en bestandig del af de lykkeligste.

Men hvad er hemmeligheden bag? Er det vor famøse velfærdsmodel? Hyggen? Kulturen? Hvad hemmeligheden er, kan der være mange forklaringer på.

Dette spørgsmål forsøger SAS og Carlsberg med fordel at komme frem til i deres reklamekampanger What is truly Scandinavian og The Danish way.

I Carlsbergs reklamefilm The Danish Way fra år 2017, er det den verdenskendte skuespiller Mads Mikkelsen der, som presenter, viser modtageren mulige forklaringer på hemmeligheden bag danskernes lykke.

Uddrag
Den første scene i anden akt foregår i det udendørs bad ”Sneglen” ved Amager Strandpark, som Carlsberg fonden har været med til at finansiere.

Hvorfor lige der? Ved at Carlsberg fremhæver netop denne lokation viser de danskernes kærlighed til naturen, dansk kultur og samtidigt deres egen.

Carlsberg fonden støtter nemlig mange sådanne kulturelle elementer. Det er også nationbranding hvor dansk natur fremstilles positivt og skal forbinde virksomheden med at elske naturen, ligesom danskerne.

Den fortsætter:” Is it that we keep work and life in perfect balance?” [00:15] “Is it that we make time for hygge? Feeling all fuzzy and snobby together.”

[00:22]. I de her 3 scener ser vi folkemængder som bla. repræsenterer de forskellige værdier i fokus. Først de bandende, som repræsenterer det sjove. Dernæst, de folk som idet klokken slår 17 stormer ud på Amalienborg til fyraften.

De repræsenterer det mere seriøse og professionelle. Herefter er et selskab samlet i skoven for at repræsentere hyggen og det kærlige.

Danske værdier. Her skaber de ud over storytelling om brandet, også identifikation hos folk verden over. Denne storytelling bruger Carlsberg til at tillægge deres øl og virksomhed værdier og egenskaber

men viser samtidigt at deres modtagere. Carlsberg bruger altså lokationer og miljøer i reklamefilmen til at skabe identifikation hos modtageren.

De fleste mennesker kan med garanti identificere sig selv i disse scener. Men det er ikke den eneste måde de gør det på.

En anden måde hvorpå Carlsberg forsøger at fange modtagerne og tillægge sig nogle brandmæssige værdier viderebygges allerede efter midtpunktet [00:27-00:32].

Her er hans rolige og varme stemme transformeret til en voiceover hvori han pointerer: ”Some believe the danish way means searching for a better way”.

Det refererer faktisk tilbage til at hans allerførste replik hvori han stillede spørgsmålet: So what is our secret? Her prøver de at benytte sig af den danske innovative sjæl og du kan passende stille spørgsmålet om Carlsberg

som jo historisk set promoverer sig ved sloganet ”Probably the best beer in the world”. Med andre ord prøver de her a sige at Carlsberg er dansk.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu