Gå nu hjem, Ha’ tålmodighed, lidt endnu & Vi kan godt | Analyse

Indledning
Vi lever i dag i en verden som har forandret sig gevaldigt på kun et par år grundet epidemien ”Coronavirus/Covid-19”.

Det har betydet for folket i samfundet, at man skal overholde restriktionerne for ikke at bære smitten videre og bygge flere smittekæder men derimod stoppe dem.

Det er selvfølgelig ikke alle, der lige gode til at overholde og huske de stramme restriktioner, så Sundhedsstyrelsen har lavet tre kampagnefilm der florerer blandt de sociale medier og i fjernsynet for at huske folk på, at vi skal huske at spritte af, tage mundbind på og have tålmodighed for en genåbning.

Analysen af de tre kampagnefilm vil tage udgangspunkt i at fremhæve tekstens ligheder og forskelle ved at sammenligne de tre små film fra Sundhedsstyrelsen.

Uddrag
Når kampagnefilmene florerer på de sociale medier, så har Sundhedsstyrelsen allerede sat sig i tankerne om at ramme en bestemt målgruppe.

I film 2 og 3 viser de helt konkret det sure og trælse liv for de unge mennesker der gerne vil i byen og ud at opleve en masse ting inden det er for sent.

Men kampagnefilm 2 viser også at vennerne er med til at hjælpe hinanden til at huske på restriktionerne. Kampagnefilm 3 viser os et ungt menneske som også lider af nedlukningen af samfundet og nu er tvunget til at være hjemme ved sine forældre på sofaen.

Forældrene ser ikke ud til at være presset af nedlukning eller det mindste bekymret, men man ser en tydelig skuffelse og irritation fra teenagerens øjne der straks fortæller os, at de unge mennesker faktisk går glip af meget af deres ungdom.

Derfor skaber kampagnefilmene en virkelig god relation til de unge mennesker når de florerer på de sociale medier. Kampgne 2 og 3 rammer mest den unge i samfundet og målgruppen er derfor på 15-30 år.

Den sidste kampagnefilm ”4” rammer en lidt bredere målgruppe, fordi den har betydning for alle lige meget hvilken alder. Det handler nemlig om at have samfundssind og overholde restriktionerne selvom det kan være hårdt.

Det gælder selvfølgelig for alle, og det kan selvfølgelig være hårdt, men det vælger alligevel at give os et skub og vise os hvor gode vi er blevet gennem tiden.

Alle kampagnefilmenes budskuber munder ud i meget af det samme om at vi skal huske at overholde restriktionerne, have tålmodighed og få det bedste ud af det mens vi kan.

Sundhedsstyrelsen prøver ved hjælp af kampagnefilmene at ændre modtagerenes opfattelses af hvad der er rigtigt at gøre for samfundet.

Og det er lige præcis IKKE at blive siddende på værtshuset, men at tage hjem når det lukker og beholde sit mundbind på.

Man kan også se ud fra hvornår de er lavet, at budskabet har ændret sig fra at man i 2020 skulle huske mundbind, spritte af og gå hjem fra byen i ordentlig tid.

Det er nu i 2021 blevet en del af vores hverdag og sådanne kampagnefilm er ikke nødvendige, men det er kampagnefilm 3 til gengæld, fordi vaccinerne er nu rullet ud, og vi skal bare vente på stikket og have tålmodighed.

De helt konkrete budskab fra Sundhedsstyrelsen er måske lidt kedelige, men de har valgt at formidle deres budskab på en sjov måde ved hjælp af nogle små kampagnefilm der vil blive husket.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu