Indledning
I reportagen ”Fort abort”, som blev bragt i avisen Berlingske Tidende den 6. oktober 2000, giver journalisten Poul Høis og lægen LeRoy Carhartt et indblik i abort verdenen og de udfordringer som abortlæger har.

Artiklens avistype er nicheavis, da den har fokus på et bestemt segment, som her er abort. Reportagen hører under stofområdet Nyhedsstof/udland, og omhandler bl.a. Den Amerikanske politik og holdninger omkring abort.

Den primære målgruppe som Høis prøver, at ramme er alle, som har en holdning til abort. Det kan være unge, gamle, politiker, religiøse mennesker osv.

Reportagen genre er en baggrund reportage, da Høis tager ud til miljøet og den enkelte person, for at undersøge sagen. Reportagen er opbygget af anslag-kerne-krop-hammer-modellen.

Uddrag
Vi får en masse viden omkring, hvordan miljøet udenfor klinikken ser ud via. nogle sceniske beskrivelser.

I dette citat ser vi et eksempel en sceniske beskrivelse ”Det er her ved denne bygning, i denne lille by....indsatsen er ganske høj (l.14-15)” Citatet giver og muligheden for indlevelse og forståelse.

Derudover får vi indsamlede en masse oplysninger omkring fx. abort i USA. Et eksempel på en oplysning omkring abort i USA er ”I de seneste ti år har der været... bombeangreb eller ildspåsættelser (afsnit 25,l.1-3)”.

Det er lidt en tør faktuel oplysning men også en vigtige oplysning. Dette kaldes også BBI-afsnit: boring, but important.

Oplysningerne sætter tingene i en større perspektivering. Ser vi på eksemplet, kan vi se det er en oplysning, som virker lidt kedelig, men den er dog meget vigtigt for reportagen.

Kombinationen har oplevelse og perspektiv fungerer godt i forhold til læseren. Der er en masse sceniske beskrivelser, og vi får også en gang imellem nogle oplysninger, men der er blevet lagt mest vægt på de sceniske beskrivelser.

Et andet eksempel på sceniske beskrivelser er ”Andre sidder og læser i bladene uden at læse dem”(afsnit 15,l.1).

Citat fortæller også lidt om det tabu abort er, der er helt akavet inde i venteværelse på grund af skammen .

Den større vægt på de sceniske beskrivelser gør også reportagen mere spændende og levende.

Havde vi siddet og skulle læse en masse fakta, havde vi hurtigt stoppede med at læse. Efter vi har kigget på den 3.fortællemåde og BBI-afsnit, kan vi tydeligt se teamet i kroppen.

Teamet i reportagen er abort. Det kan jeg konkludere ud fra ovenstående citater og tekst. Så kommer vi til fjerde og sidste trin, som er hammeren. Her får LeRoy banket en kraftfuld pointe fast i hovedet på os.

Han siger til sidst “Så jeg rejser ingen steder(afsnit 39,l0)”. Er man modstander af abort, er det en rigtigt provokerende pointe, men er man tilhænger af abort, er det en rigtigt dejlig pointe.

Jeg nævnte ovenover, at reportagen var en lille hyldest til LeRoy, og det får vi også bekræftede, ved at Høi sætter den pointe til sidst.

Det er også en rigtigt god afrunding med en masse energi i. I reportagen støder vi på nogle forskellige ord, som ”fanatikere”, ”kristne korstog” og ”hellig krig” til at vinkle hans reportage.