Case 5: Skagenfood | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakterstik
SWOT opstilling
Marketingmix

Uddrag
Skagenfood har deres base i Strandby i Nordjylland, grunden til at de har det er for at være så tætte på deres hovedvare-altså fisk, samt leverandører, og kunder som muligt. De valgte at flytte fra København af den grund, at de netop vil være så tæt som muligt på fiskene, samt der hvor fiskene sælges.

Virksomheden blev grundlagt i 2001 af Betina Kühn og hendes mand Peter Bagge Nielsen. Ideen til virksomheden startede mens de boede i København, de havde den opfattelse at der ikke var et godt nok udvalg af friske fisk, og derfor besluttede de sig for at gøre noget ved det. De har stået for 100% af virksomheden, indtil 2017 hvor Salling Group købte 80% af selskabet, mens Betina Kühn og hendes mand har beholdt de sidste 20% af virksomheden for sig selv.

Kerneproduktet for Skagenfood er frisk fisk. Det er fisk som er blevet fanget op fra havet om natten, købt på auktion tidligt om morgenen, og så ellers blevet filtreret og pakke ned i deres special kasser, som er specielt beregnet til lige netop at holde fisken så frisk som overhovedet muligt. De sælger flere forskellige slags fisk, specielt rødspætter er et af de mest populære fisk som de sælger. Som sagt så sælger de deres fisk direkte til forbrugerne, det kan lade sig gøre ved hjælp af deres kasser, som de pakker fiskene ned i, og sender til kunden.

De er nemlig skabt til at holde fisken frisk i op til 24 timer, lige meget hvordan vejret er- om det så er 3 grader varmt, eller 23 grader. 1Derudover sælger de et lille udvalg af skaldyr, fjerkræ, frugt og grønt samt lidt forskellige oste med noget tilhørende tapas.

---

Nogle af de største trusler mod virksomheden, er noget som de ikke selv er herre over. Det kan være afgifter og lovgivninger på fiskeri, så det bliver dyrere for dem at få fat i fiskene som jo er deres kerneprodukt. Der er også den faktor som hedder klimaforandringer eller overfiskeri, så der til sidst ikke er lige så mange fisk, og derfor vil prisen også stige på deres kerne produkt. Det er der man går ind og kigger på omverdensmodellen, for den viser ret godt hvad der er vigtigt for Skagenfood.

Ved nærmiljøet er kunderne selvfølgelig vigtige, men hvis der er noget som er mindst lige så vigtige, så er det leverandørerne, da det er dem som skaffer fiskene, og som sørger for at de rent faktisk har et produkt at sælge til deres forbrugere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu