B&O ́s fremtidige vækst | SSO

Problemformulering
• Redegør for virksomheden B&O.
• Analyser B&O ́s marketingmix.
• Udarbejd en strategisk analyse af B&O.
• Diskuter og vurder B&O ́s fremtidige vækststrategi. Perspektiver til artiklen: ”Hvis B&O lukker, kan vi lige så godt sælge Den lille Havfrue”.

Indledning
Den globale finanskrise har virkelig sat sine spor i det danske samfund. Det har gjort at mange virksomheder i Danmark har drejet nøglen den forkerte vej, hvorimod nogle virksomheder har været tvunget til at se på, i mens deres overskud er blevet til et farligt underskud.

Bang & Olufsen har været under stærkt pres af underskud og svigtende salg på konsument markedet.

For eksempel finanskrisen og deres langsomme evne til at følge udviklingen i markedet har været med til et stærkt degressivt salg af deres produkter, hvilket har givet dem røde tal i årsresultaterne for virksomheden.

B&O har de seneste år kommet på rette spor med et overskud, og stigende omsætning. De har udvidet deres produktsortiment, og rettet nogle produkter mod unge, som virkelig sælger godt. De er begyndt at fokusere mere på deres ”billige” produkter.

Indholdsfortegnelse
Abstract .........................................................................................................................3
Indledning...................................................................................................................... 5
Redegør for virksomheden B&O ..................................................................................6
Analyser B&O ́s marketingmix.....................................................................................6
De 4'Per ........................................................................................................................ 7
Delkonklusion ...............................................................................................................8
Udarbejd en strategisk analyse af B&O ........................................................................9
Porters five forces..........................................................................................................9
Delkonklusion... .........................................................................................................11
Porters generiske strategier .........................................................................................12
Delkonklusion... .........................................................................................................12
Porters værdikæde... .................................................................................................. 13
SWOT analyse............................................................................................................15
Diskuter og vurder B&O ́s fremtidige vækststrategi. Perspektiver til ”Hvis B&O lukker...” ...16
Konklusion ..................................................................................................................18
Litteraturliste ............................................................................................................... 19
Bilag ............................................................................................................................20

Uddrag
Bang & Olufsen startede i Struer i 1925 af Peter Bang og Svend Olufsen, som startede med at fremstille batteridrevet radioapparater.1 I 1952 producerede de det første B&O Tv-apparat på markedet og derefter er de blevet meget populærere for deres TV og radioer som var i høj kvalitet og unikt design.

Bang & Olufsen er en dansk virksomhed der designer og udvikler og markedsfører et udvalg af High-end produkter, såsom musiksystemer, højtalere, fjernsynsapparater og telefoner, som kombinerer ny teknologi med design, kvalitet og brugervenlighed.

B&O er et aktieselskabs og en blandet virksomhed, da det både er en produktionsvirksomhed, men også en handelsvirksomhed.

De producere deres egen produkter og sælger dermed deres produkter i sine egne konceptbutikker, som køre efter franchising princippet. Virksomheden befinder sig i en branche med mange konkurrenter inden for elektronik og kommunikation.

Inden for de sidste 3 år, så vækster Bang & Olufsen lidt i deres omsætning. I regnskabet 2015/16 havde de en omsætning på 2,63 mia.2 kr. da de er begyndt at lancere billigere produkter som koster 1.999kr.3 som er rettet mod de unge, og omkostninger falder lidt, så vil det umiddelbart gå frem ad og have en stigning i væksten.

B&O er begyndt at fokusere mere på de unge og lancere produkter som er rettet mod de unge, til en billigere pris. De har lanceret B&O Play. B&O har produceret en lille BeoPlay A1 højtaler som er det hurtigst sælgende produkt i Bang & Olufsens historie, og B&O Play er så stor en succes at det er blevet virksomhedens redning.

Bang & Olufsen repræsentere nogle grundværdier inden for dansk design. De skaber ting til folk, der har en interesse for design. B&O er et nicheprodukt, som går efter at differentiere sig fra andre producenter på markedet.

B&O har nogle konkurrenter såsom, Loewe og Bose somkæmper om markedsdele. B&O’s produkter er design- og kvalitetsbevidste, som er innovative og tidløse i designet.

Deres ideal er ”Bang & Olufsen flytter din verden med vedvarende magiske oplevelser”5 og deres stolthed er at skabe oplevelser, som kan sætte nye standarder for kvalitet og funktionalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu