AIAIAI | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for virksomheden AIAIAI.

2. Analyser relevante faktorer fra AIAIAIs omverden.
- Kunder:
- Mellemhandlere
- Konkurrenter:
- Økonomiske Forhold:
- Teknologiske Forhold:

3. Analyser et valgfrit parameter fra AIAIAIs marketingmix. Begrund dit valg
1. Introduktion -
2. Vækst
3. Modning

4. Diskuter følgende udsagn: AIAIAI forsøger især at differentiere sig fra deres konkurrenter på deres produkters imagemæssige kvalitet.
- For udsagn:
- Mod udsagn:

5. Identificér en væsentlig udfordring for AIAIAI. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.
- Arbejdsindsats - Signe:
- Simon:

Uddrag
AIAIAI er en virksomhed, som med kernekompetencen i at sælge hovedtelefoner, og er over de seneste år kommet under huden på de danske forbrugere.

Virksomheden har formået at forme et livsstilsprodukt, med stil og funktionalitet og tilbyder et nicheprodukt, som befinder sig i High End segmentet. Virksomheden er ejet af de fire iværksættere:

Frederik Jørgensen, Mazanti-Andersen Korsø Jensen, Henrik Pedersen og Jacob Wolff-Petersen, hvor de sammen i år 2006, etablerede Anpartsselskabet AIAIAI.

Virksomheden producerer selv deres produkter, og sælger dem derefter via andre virksomheder. I Danmark distribueres deres egne produkter gennem specialbutikker, Eplehuset

Apple stores og AIAIAIs egen e-handelsshop. Virksomheden fokusere på at lave anderledes og til tider også farverige produkter, til den alternative målgruppe.

Virksomheden fik i 2008 en investor ind i virksomheden, som der hjalp med at genvinde forretningsplanen og lægge den langsigtede strategi, for et udviklende AIAIAI.

En kritisk succesfaktor for AIAIAI kan være deres sikre distributionskanaler. Iogmed at virksomheden distribuerer sig igennem de virksomheder, som de gør, bliver deres produkter sikkert stillet på markedet.

Ligeledes har de et perfekt prisniveau, hvilket sigter efter en bred målgruppe, iogmed at et bredere segment kan være på nogenlunde ens forbrugsadfærd frem for konkurrenterne.

---

Til at analysere AIAIAI’s omverden, har vi valgt at gøre brug af hovedsageligt 2 modeller. Vi vil først fokusere på omverdensmodellen


hvor vi vil bruge relevante begreber og frem belyse hvilken effekt, og på hvilke parametre, modellen har en generel indflydelse på virksomheden og dens infrastruktur.

Omverdensmodellen er god at bruge, som nystartet virksomhed, når du skal identificere nogle forskellige parametre for din virksomhed

den er specielt brugbar når du i virksomheden skal gennemgå en strategiproces og skabe et bedre beslutningsgrundlag for virksomhedens ledelse.

I midten har vi virksomheden, som der påvirkes af den afhængige omverden. Den har virksomheden selv indflydelse på, og kan påvirke ud fra deres egen markedsføring og deres ophold på markedet.

Den uafhængige omverden, kan man bruge til, analysere de eksterne faktorer, også kaldet de beslutninggrundlag, som virksomheden i meget lille grad eller slet ikke har indflydelse på.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu