AC Milan | Analyse

Indledning
Corona-pandemien har sat en stopper for hele underholdningsbranchen de sidste to år. Salg af billetter på kampdage er enhver fodboldklubs største indtjeningskilde, så når denne primære indtjeningskilde bliver revet væk over en enkelt nat, så skaber det naturligvis økonomiske udfordringer.

Coronaen har, og er stadig, et verdensdækkende globalt fænomen, som har ruineret mange klubbers økonomi, både store og små.

Herhjemme har den danske Superliga endelig fået lov til at lukke en fuld kapacitet ind på stadion på kampdage igen.

Dette har skabt en længere nødvendig stigning i alle klubbernes omsætning. I Danmark har vi været nogenlunde heldige med coronaen og dets konsekvenser i form af nedlukninger og restriktioner, sammenlignet med andre europæiske lande.

Vi ser i Danmark en fremtid i møde uden restriktioner, men i et land som Italien for eksempel, har de stadig store problemer med pandemien, hvilket også påvirker fodboldklubbernes økonomiske situation.

Mundbind og begrænset antal fans er stadig restriktioner, vi ser på kampdage. Spørgsmålet er; hvordan klubberne skal overleve denne krise, selv de største klubber i Italien, såsom; AC Milan, som har en af de største og prisvindende historier i hele fodboldens historie.

Indholdsfortegnelse
Indledning:
Problemformulering:
- Præsentation af fag, materialer, metode og struktur:
Redegørelse:
Analyse:
Diskussion og vurdering:
Konklusion:
Litteraturliste:

Uddrag
En af fodboldhistoriens allerstørste klubber er den italienske klub; AC Milan. Med 18 italienske- og 7 europæiske mesterskaber, er det en af historiens absolut mest vindende klub.

Associazione Calcio Milan, forkortet AC Milan, blev grundlagt den 16. december i 1899. Grundlæggerne var englændere, og derfor bærer klubben det engelske navn for byen Milano.

Klubben oplevet hurtigt succes med mesterskaber i den italienske række, og sejrede allerede i 1901, 1906 og 1907. Som af en af de ældste klubber i Italien, blev klubben hurtigt en af de mest vindende.

I 1908 blev klubben dog splittet, da en gruppe udbrydere dannede de kommende lokalrivaler Internazionale. AC Milan-fansene skulle komme til at vente helt til 1951, før Milan igen vandt det italienske mesterskab.

Klubben har siden vundet utallige trofæer i europæisk og italiens sammenhæng. Milan nu måske bedst perioden i slutningen af 1980’erne og starten af 1990'erne, da man med de tre hollændere Marco van Basten, Ruud Gullit og Frank Rijkaard i spidsen dominerede europæisk klubfodbold.

De blev hurtigt kendt som de "Flyvende Hollændere" og var nogle af de vigtigste brikker i AC Milans specielle spillestil på daværende tidspunkt.

Efter det seneste mesterskab er det gået ned ad bakke for Milan, der måtte se Juventus totaltl dominere Serie A. I 2017 solgte den tidligere ejer klubben, og en æra var dermed forbi.

En periode med beskedne placeringer efter Milans standarder har stået på de sidste år, og man har igen og igen måtte man kigge langt efter toppen af europæisk fodbold, fordi man havde svært ved at kvalificere sig til Champions League.

Sidste år lykkedes det dog klubben at kvalificerer sig til dette års Champions League, efter 7 års tørke. Med nye spændende transfers og en træner med en målrettet vision, lader det til at AC Milan går en positiv fremtid i møde, rent resultatmæssigt.

AC Milan opererer primært på B-2-C-markedet, i forhold til at fansene, som køber billetter til kampene er consumers.

Virksomheden stiller også stadionet og dets faciliteter til rådighed hele året, fodboldholdet har kun et vist antal kampe om året, så på alle dagene uden kamp, gælder det om for virksomheden at få brugt stadionet til andre ting, så der hele tiden kommer penge ind.

Virksomheden opererer dog også på B-2-B-markedet, da sponsorater og samarbejder er meget vigtige for klubben, samtidig er det også muligt som virksomheder, at leje deres forskellige lokaler og faciliteter uden for kampdagene.

Koncerter er også en ting, som ofte finder sted på klubbens hjemmebane; San Siro, som er plads til en kapacitet på over 80.000 mennesker.

En stor del for klubben er deres talentudvikling, det betyder noget helt særligt for fansene, at se en selvavlet spiller for succes for førsteholdet. Klubben har gennem årtierne udvikler og fundet mange af historiens bedste europæiske spillere.

AC Milan har flere hundrede fastansatte, samt yderligere flere hundrede på kampdage. Antallet af ansatte i trænerstaben og alle de lægelige osv. kan ikke sammenlignes med de danske klubber, da der er snakke om en meget større organisation, en af de største i hele verden.

Klubben er klart en af verdens mest eksponerede klubber, og med millioner af fans i hele landet fans i hele landet.

SoMe er meget vigtigt for virksomheden, da deres sociale platforme kan skabe et fællesskab, selvom der er hundreder af kilometer imellem deres fans.

AC Milan arbejder mod at skabe et fællesskab, som forbinder fodboldglade fans over hele verden på tværs af kulturelle forskelligheder.

Virksomhedens primære produkt er i form af en service/oplevelse. Dernæst forhandler de deres egne spillertrøjer og andet merchandise gennem deres butik på stadion og på deres webshop.

AC Milan befinder sig i sport og entertainment-branchen. En fodboldklubs konkurrenter er lidt anderledes i forhold til konkurrenter, for meget sjældent skifter man som fan over til at være fan af en anden klub, derfor værner og passer AC Milan meget om deres nuværende fans, men deres fokus ligger mest på at tilkæmpe sig unge, som måske ikke har opbygget en forelskelse i en anden klub endnu.

Klubbens konkurrenter er derfor andre oplevelsesvirksomheder, da unge i dagens Italien og resten af verden har utallige muligheder og tilbud for at have det sjovt, derfor er virksomhedens store fokus at fange deres interesse ved hjælp af arrangementer og kampagner.

Deres målgruppe er bred, og er bestående af en masse forskellige type mennesker. Primært er det familier med børn, og så de loyale, som oftest også er sæsonkortholdere.

Uden fans ville klubben ikke kunne eksistere, derfor investerer klubben årligt i nye fanzoner og projekter, for at styrke fællesskabet og den individuelle fans oplevelse.

Dermed er virksomhedens kernekompetence er deres evne til at skabe fællesskab og den nære forbindelse de har med deres fans over hele verden. Kernekompetencen er understøttet af deres kritiske succesfaktorer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu