Indholdsfortegnelse
Foretag en analyse af The Bus og NT - din verden rundt. Sammenlign de to reklamefilm, og vurdér deres gennemslagskraft.
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
I 2012 udsendte trafikselskabet Midttrafik reklamen ”The Bus” som skulle oplyse folk om den offentlige transports egenskaber og alt hvad den indebære.
Reklamen varer 1 minut og 31 sekunder og udspilles gennem en fortælling hvor forskellige filmiske virkemidler finder sted.
Denne reklamefilm er opstillet som en trailer, hvor bussens egenskaber og forskellige kvaliteter fremvises mens en madelig voice-over understøtter filmen i et dybt og overdrevet toneleje
hvor dens enorme brug af adjektiver supplere den humoristiske detalje. I begyndelsen af reklamen ser vi en mand klædt i læderjakke, som ligger på asfalten og lytter.
Samtidigt med dette bevæger mørke skyer sig over himlen , som fortæller os at noget dystert er ved at ske. Efterfølgende ser man bussen komme nærmere i horisonten, hvor solen danner et spotlight om den.
Denne rå og metaforiske indledning leder til at en gruppe mennesker i alle aldre venter på at indtage deres plads i Midttrafik bussen
hvor en overgearet stemning spiller en stor rolle. Efterfølgende oplyses vi om, at reklamen er præsenteret at Midttrafik .
Den samtidigt bagvedlæggende dramatiske musik er blot en af reklamefilmens filmiske virkemidler, hvor der yderligere er lyde af græshopper som udgør en effektlyd.
Udover dette anvendes der slowmotion effekter i reklamen samt overdreven brug af action som understøtter ideen om en humoristisk reklame.
Denne detalje udgør en kontrast til reklamen, da offentligt transport som udgangspunk ikke er action præget eller specielt dystert.
Reklamen fremtræder dermed som en narrativ fortælling, da den når ud til sine modtagere gennem en underholdende og humoristisk tilgang
hvor målet er at få modtageren til at glemme, at det er en film med reklamerelateret indhold. Samtidigt bidrager de seksuelle undertoner i reklamefilmen til den humor, de prøver at fremvise.
Det ses bl.a. ved, at bussen beskrives som stor og lang , samtidigt med at en ung kvinde understøtter argumentet med hænderne. Dog er disse seksuelle detaljer ikke noget, der skræmmer den yngre målgruppe væk.
Denne narrative reklame vil typisk kunne findes i TV-mediet, men også steder som biografen hvor mange mennesker ser med, inden filmen begynder.
Derudover vil reklamen også kunne ses på skærme i det offentlige rum som i busser, på stationer osv.
Denne genre tager brug af forskellige virkemidler fra fiktionen verden som ”The Bus” også gør. Mellem disse humoristiske scener klippes der gennem fortællingen, som historien skrider fremad.
Skriv et svar