NT | Analyse | Din verden rundt | 10 i Karakter

Indledning
The bus starter ud med at seeren bliver introduceret til en øget markvej hvor vi kort tid efter ser en mand, som ligger midt på vejen med øret mod jorden. Himlen er grå og der kører noget dystert musik i baggrunden.

Efter et close up på manden, rejser han sig op og skifter drastisk humør, hvor han vender sig om til en gruppe mennesker og giver dem en tommel op, hvor han udtrykker et positivt ansigt og humøret ændrer.

Kort efter, bliver vi introduceret til en blå bus som sigter mod flokken af mennesker, hvor vi tydeligt kan se, at der bliver skabt en form for hul i de mørke skyer

så solen kan lyse igennem på bussen, som også har en tydelig virkning på bussens udtryk til seerne.

En voice-over går derefter igang. Menneskerne kaster sig ind i bussen hvor vi senere hen, vha. voice-overen og forskellige klip i reklamen, får et bedre indblik i bussens egenskaber og attributter.

Dette sker bl.a i sekundt 00:30-00:32, hvor vi får at vide at bussen har toplækre siddepladser. Et andet eksempel kan også være mellem sekundet 00:51-00:54, hvor vi får at vide at den er stor og lang.

Uddrag
Opbygningen i NT - DIN VERDEN RUNDT er en smule anderledes end The bus. De handler dog begge om bustrafik.

NT’s fortælling og opbygning er rolig og har det samme budskab gennem hele reklamen. NT’s reklame er opbygget på forskellige scener af forskellige begivenheder i Nordjylland

hvor der bliver lagt præg på transport i den normale hverdag, understøttet af en voice-over der afmaler, NT’s egenskaber og visioner.

Scenerene i reklamen er meget forskellige, hvilket gør, at seeren muligvis kan føle at reklamen er ustruktureret. Dog er der stadig et vis sammenhæng mellem de forskellige scener.

Vi følger nemlig strukturen af en normal hverdag, da reklamen starter ud med at vise forskellige klip (00:01-00:20) fra morgenstunden hvor
bussen bliver gjort klar til brug. I midten, bliver der vist adskillige scener fra danskeres hverdag og hvordan bustrafikken supplerer deres hverdag.

Jo længere vi kommer ind i reklamen, jo mørkere bliver himlen, hvilket giver os det her indtryk af, at vi som seere, er blevet introduceret til en hel dag fra start til slut.

For at seeren heller ikke bliver alt for forstyrret af de mange forskellige scener, så har producenten sørget for at der altid er en vis sammenhæng mellem scener

så man for eksempel ser et klip af nogle der krammer når der bliver snakket om at røre hinanden (01:01).

Mens scenerne virker en smule kaotiske, er der alligevel en følelse af generel logik, da reklamen hovedsagelig fokuserer på offentlig transport, men også privat transport, i en vis grad.

Dette understøtter det udtryk de gerne vil give, da de gerne vil anfører hvad NT kan bidrage med i dagligdagen.

Voice-overen fungerer som en form for tale for NT-egenskaber med dybe betragtninger om transportlivet. Stemmen er vel formuleret og rolig hvilket giver en form for ro og medfølelse.

Den valgte baggrundsmusik er også med at til at vække følelser frem i seerne. Musikken har en let og rolig klang som stiger og falder i tempo.

Melodien har netop evnen til at vække følelsen af frihed hos modtagerne, hvilket nemt kan apperelleres til patos da seerne nemt kan forbinde Nordjyllands Trafikselskab som et poetisk ideal for Danmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu