Sexistisk humor er ikke harmløs | Analyse | E. Lønkjær Eskildsen

Indledning
Hvor går grænsen mellem humoristisk og diskriminerende kønsfremstilling i reklamer? Og hvilke forskellige synspunkter er der på dette emne.

Dette emne skriver Elisabeth Lønkjær Eskildsen om, i artikellen ’Sexistisk humor er ikke harmløs’ hvor hun inddrager Ulla Tornemand og Henrik Øes perspektiver.

Artiklen er skrevet af den danske journalist, Elisabeth Lønkjær Eskildsen og er udgivet i Politiken.dk d. 3. april 2014. Denne artikel omhandler Ulla Tornemand og Henrik Øes reaktioner på en reklame, som er trykt af et rengøringsfirma.

Elisabeth Lønkjær Eskilsen prøver at skabe en debat, og få forskellige reaktioner på dette emne - om hvorvidt denne reklame overholder retningslinjerne for kønsrelateret reklamer.

Uddrag
Men må kvinder fremstilles på denne måde, og hvor går grænsen? Dette har Henrik Øe også en holdning til, han mener nemlig at ”samtidig må der også godt være plads til humor og kreativitet”, hvilket også har været reklamens formål.

Men den pågældende reklame skal også overholde markedsføringsskik, og må ikke indeholde kønsdiskrimination.

Henrik Øe som er forbrugerombudsmanden og er del i at have ansvar og holde øje med, om virksomheder overholder de regler, som er sat.

En af de regler er, at reklamer ikke på en nedsættende måde må give en opfattelse af, at det andet køn er mindre værd til at udføre opgaver, som i princippet kan løses lige godt af begge køn.

I denne reklame, som bliver nævnt i artiklen, indrømmer Henrik Øe, at reklamen befinder sig på grænsen til at være kønsdiskriminerende.

Dette er på baggrund af, at det ene køn bliver fremstillet svagere end det andet - hvilket er noget, man ofte møder. Forklaringen på, at brug af så mange sexistiske reklamer finder sted, har Ulla Tornemand selv et bud på.

Hun taler nemlig om ”en udvikling, hvor mange ikke længere er bevidste om, hvornår de opfører sig sexistisk”, hvilket danner grundlag for, at humoren omkring sexisme spreder sig

fordi det bliver mere og mere normaliseret. Når Henrik Øe skriver, at der også må være plads til humor og kreativitet, er det også vigtigt at have in mente

hvor meget reklamer påvirker vores underbevidsthed i meget højere grad, end hvad vi selv er bevidst om.

Oddset har også lavet forskellige kønsdiskriminerende reklamer. Generelt reklamerer de for sport, hvor Oddset pigen Janni sidder med ryggen til fjernsynet og forestiller sig hvordan spillet foregår

kun ud fra de ord hun høre, mens nogle mænd sidder og ser sporten i fjernsynet. Herefter lyder citatet:” der er så meget kvinder ikke forstår” Pigen Janni, bliver her fremstillet mindre værd end mænd.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu