Indledning
Kærlighed er et komplekst begreb. Kærligheden kan først opstå, når vi giver slip på frygten og sætter os derud, hvor vi tillader os selv at være sårbare.

Mennesker er afhængige af andre for at vide, hvem vi selv er, og for at blive bekræftet i hvem vi er. Kærligheden er at give slip på sig selv og gennem sin partner finde sig selv på ny.

Der vil dog ofte være nogen faktorer som komplicerer kærligheden mellem to mennesker, det kan være familiemedlemmer, venner eller religion.

Romanen ”Oh, Romeo” udgivet i 2006 er skrevet af Merete Pryds Helle. ”Oh, Romeo” er en nyfortolkning af William Shakespeares kærlighedstragedie ”Romeo og Julie” blot sat ind i en mere moderne kontekst.

”Oh Romeo” er en politisk samtidsroman om kulturforskelle og manglen på forståelse for "de andre", men vigtigst af alt er det en roman om den store, ægte, alt omsluttende og ulykkelig kærlighed.

Uddrag
Sproget i romanen er meget nutidigt samtidig med, at det er meget poetisk, og har nogle lidt ældre vendinger, som kunne perspektiveres til det originale værk ”Romeo og Julie” af William Shakespeare ”Hans nøgenhed var skamløs”.

Derudover bruger Merete Pryds Helle mange sproglige virkemidler såsom forvarslinger, metaforer og billedsprog.

Sproget i romanen er meget scenisk, da nogle scener beskrives så læserne oplever det, som var man der selv, en måde hvorpå dette gøres er med billedsprog ”Blodet står op af Tybalts mave, en pludselig død styrter som et vandfald ud over dem og hvad kan de gøre?”

Dette gør, at vi ser scenen meget klart. Vi kan næsten se den store mængde blod, der strømmer ud af Tybalt, og mærke det vandfald af skyld de rammes af i det øjeblik de indser, at de har dræbt Tybalt.

Dette er et godt eksempel på det smukke og poetiske sprog. Dette citat er meget beskrivende, og får læseren til at føle sig som en flue på væggen.

Hver detalje beskrives, og der sluttes således også af med et spørgsmål, som får læseren til at reflektere yderligere over, hvad der lige er sket.

Gennem romanen er der rigtig mange forvarslinger om den tragiske slutning. Et eksempel er, at pillerne, som i sidste ende tager både Romeos og Julies liv, bliver introduceret tidligt, hvor de venter på hendes bord.

Et andet eksempel er i det hele taget Julies job. Hun er omgivet af død dagen lang og elsker det. ”Der er et lig, der venter.”

Dette er endnu en forvarsling til enden, hvor Julie kommer hjem og ser Romeo ligge livløs på sengen, i ”Oh, Romeo” er det dog Julie der dør først omvendt fra Shakespeares ”Romeo og Julie”.

Derudover bliver der brugt mange metaforer, som gør sproget mere levende og udvider forståelsen og oplevelsen af romanen.

Romeo og Julie bryder grænserne mellem hinanden, som er skabt af familiernes opfattelser af hinanden. Grænserne bliver tidligere beskrevet gennem en metafor ”Broen, sir, broen var oppe, nu er den nede.”

Dette er en metafor for, at Romeo og Julie, på trods af, at deres familier har modsatte holdninger og mangel på forståelse for hinanden, ender med at finde sammen.

Til trods for at Romeo og Julie bryder grænserne mellem hinanden, som er skabt af familiernes opfattelser af hinanden, ender romanen ulykkeligt.

---
Når Romeo viser sig fra sin bedste side, er han meget omsorgsfuld og bevidst om ham selv og hans omgivelser.

Dette skyldes hans opvækst, som var præget af grusomme oplevelser, som han nu prøver at glemme og gøre verden for ham selv, et bedre sted at være.

I løbet af romanen får Romeo nogle vredesudbrud, og bliver involveret i slåskampe og andre konflikter.

Dette skyldes igen hans opvækst, men også hans families ære og respekt. Han vil ikke finde sig i at blive behandlet dårligt af andre mennesker, og søger derfor selv retfærdighed og hævn, hvilket man også ser i slutningen hvor han myrder Tybalt.

Julie bliver fremstillet ”bedre” end Romeo. Hun kommer fra en øvre middelklasses familie, har et godt job og er i gang med en god uddannelse.