Returbillet | Analyse | Katrine Marie Guldager | 10 i Karakter

Analyse

’Returbillet’ er en novelle skrevet af Katrine Marie Guldager, er udgivet i 2009 af Gyldendal, som en del af hendes novellesamling ’Drengen på stentrappen’.

Novellen handler om jeg-fortælleren, Christiane, som netop er blevet skilt med sin mand. Christiane var i en ung alder allerede mor til to, i det hun som hhv. 21- og 23-årig fik sine to børn Anna og Frederik.

Christiane er en ung mor som stræber efter at finde en måde hvorpå hun kan realisere sig selv. Jeg-fortælleren er desuden meget forvirret omkring sit liv og er desperat efter at finde meningen med livet

derfor beslutter hun at en rejse til Indien vil give svar på hendes mange spørgsmål om livet. Rejsen er hendes jagt på lykke, men tanken om at rejse væk fra hendes to børn

gør det svært for hende at realisere den rejse. Man følger hovedpersonens dilemma fra novellens start frem til slutningen.

Afslutningsvis i novellen er Christiane klar til afrejse i lufthavnen, men tanken om at rejse væk fra sine to børn, holder hende hjemme.

Indholdsfortegnelse
Analyse
Tema
Perspektivering

Uddrag
Sproget i ’Returbillet’ er præget af en særlig kunstnerisk skrivestil, da sproget er meget realistisk og derfor minder om det sprog man bruger i hverdagen, hverdagssproget.

Hverdagssproget finder man typisk i talesprog – det oplever man i novellen, hvor Christiane rusker i Frederiks krop og siger ”Sig dog noget, Frederik” (side 2, linje 11).

Ordet ”dog” er i denne sætning typisk tale, som man bruger i hverdagen, brugen af ord som ”dog” er med til at gøre fortællingen mere realistisk.

Dertil er sproget enkelt og forstående, da forfatteren anvender korte og enkelte sætninger i sin fortælling.

Et eksempel på dette kan ses i slutningen på side 2 ”Da det var mig, der gav den mad, troede killingen først, at det var mig, der var dens mor, men da Anna overtog fodringen, løb den efter hende dag og nat.”

Hele denne sætning er præget af kommaer, hvilket gør sætningen letlæselige og forståelig. Sætninger som denne går igen gennem hele novellen.

Det realistiske sprog er derfor med til at bidrage til en hverdagssituation, hvilket er med til at gøre personkaraktererne i teksten mere virkelige og genkendelige.

Personerne i novellen virker derfor som personer man typisk kan møde i det virkelig liv. Dette realistiske sprog understøtter dermed også novellens tema, som er realisme.

Temaet oplever man stort set gennem hele fortællingen, da man følger Christianes dilemma om hvilke valg hun skal foretage sig i livet. Hun står med en frygt om at miste sin børn, på sin jagt for at finde sig selv.

Novellen er derudover præget af for- og bagvægt. Et eksempel på forvægt ses på side 1 linje 9-10
”Efter at Ole og jeg var blevet skilt, forekom det mig, at det var det eneste rigtige at gøre: at rejse, at leve

at komme hel hjem igen”. Her er verballedet i slutningen af teksten, og derfor er denne sætning præget af forvægt.

Når man anvender forvægt i sin fortælling, forsøger forfatteren at redegøre indviklede forhold, på en meget præcis måde, hvilket Guldager også forsøger her.

Et eksempel på bagvægt er ”Det kunne jo også være, at Ole fik brug for at rejse en dag” (side 2, linje 15-16).

Her er verballedet i starten af teksten og derfor har vi at gøre med bagvægt. Guldager vælger at hyppigt at anvende bagvægt fremfor forvægt i sin fortælling

og det gør hun bevidst, da bagvægt er med til at gøre novellen forståelig og letlæselig, hvilket også passer med tekstens realistiske skrivestil.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu