Persepolis Min iranske barndom | Analyse | Marjane Satrapi

Indholdsfortegnelse
Læseformål:
Tidsforbrug:
Kapitler
Forordet
Tørklædet s. 9-15
Cyklen s. 16-23
Vandcellen s. 24-31
Persepolis s. 32-38
Brevet s. 39-45
Festen s. 46-52
Heltene s. 53-60
Moskva s. 60-67
Fårene s. 68-77
Rejsen s. 78-85
F-14-flyene s. 86-92
Smykkerne s. 93-99
Nøglen s. 100-108
Vinen s. 109-116
Cigaretten s. 117-123
Passet s. 124-131
Kim Wilde s. 132-140
Sabbatten s. 141-148
Medgiften s. 149-159
Tjek din forståelse:

Uddrag
Læseformål: Kendskab til genren grafisk roman (form og indhold)
Når du har læst denne grafiske roman, skal du vurdere

hvordan tekstens form (grafisk stil, fortæller, synsvinkel) spiller sammen med handlingen, karaktererne og deres indbyrdes relationer.

Fagbegreber: Alle nye fagbegreber, som knytter sig til genren grafisk roman er markeret med grøn. Find forklaringer på begreberne i power pointen om grafiske romaner og/eller teori-siderne.

Tidsforbrug: Afhænger af din egen læsehastighed. Afsæt dog min. 2-3 timer til læsningen og arbejdet med læseguiden.

Kapitler
Rød = Skriv noter til spørgsmålene/punkter
Blå = Læs med dette fokus + skriv stikordsnoter om hvad der sker i kapitlet

Forordet
Læs dette for at få en viden om de historiske baggrunde, der er nødvendige at kende lidt til for at følge med i handlingen

Tørklædet s. 9-15
Hvad får vi her at vide om Marjane og hendes familie?
(det er starten på en karakteristik af Marjane)

- Marjane havde gået i fransk skole i 1978, hvor man ikke skulle have tørklæde på, men i 1980 blev det obligatorisk på en anden skole.
- Alle tosprogede skoler lukkede i 1980
- Marjane vidste ikke hvad hun skulle synes om tørklædet
- Hendes familie er meget moderne og avantgarde
- Marjane troede hun skulle være profet fra da hun blev født, for at gøre op på de ting omkring hende som “belastede” hendes pårørende.
- Alle så mærkeligt på hende når hun nævnte hun ville være profet, men det var noget gud havde udvalgt hende til.

Grafisk stil: Find eksempler på den ikonografiske stil
- Tørklæderne
- Fuldskægget
- Kønsopdelte skoler

---

Vandcellen s. 24-31
Fortæller og synsvinkel: Find eksempler på, at synsvinklen ligger hos et barn (Marjane)

- Der er flere måder hvorpå man kan se at synsvinklen ligger hos Marjane. Først og fremmest er hendes opfattelse af det der bliver fortalt meget “fantasifuld og en form for barnlig”

Da hun fx. får at vide at hendes morfar var prins, ser hun lige for sig hvordan det ser ud som bliver vidst nederst på side. 28.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu