Netflix og fremtidig vækst | SRP | 10 i karakter

Problemformulering
Hvordan kan Netflix sikre sig vækst fremover?
1. Redegør for Netlix interne og eksterne situation i Danmark, herunder konkurrencesituationen i Danmark.

2. Redegør for brugen af sociale medier i forhold til markedsføring, herunder lovgivning i forhold til persondata og e-handel.

3. Analyser hvordan Netflix skal markedsføre sig fremover for at sikre sig sin position på det danske marked. Kom herunder ind på hvordan Netflix benytter sociale medier i deres kommunikationsstrategi

4. Diskuter og vurder mulige vækstrategier for Netflix på det danske marked for streaminstjeneste.

Indledning
Vi lever i dag i en digitaliseret samfund, som giver os adgang til mange nye ting og har erstattet de traditionelle ting, som vi førhen brugte dagligt.

Det har også medført, at størstedelen af danskerne har udskiftet de traditionelle tv-kanaler ud med online streamingstjenester, hvilket har skabt en hård konkurrence med mange store spillere inden for branchen.

Dog Netflix har formået at skabe vækst og ekspanderet stort set i hele verden, under relativ kort tid.

I opgaven ses en tydelig besvarelse af hvordan situationen står for Netflix og hvilke fokuspunkter de har inden for deres promotion, kommunikation og sociale medier.

Her kommer jeg ind på hvordan Netflix skal markedsføre sig fremover gennem sociale medier. I sidste del af opgaven bliver der besvaret om hvilke vækststrategier Netflix bør have fokus på for, at sikre fremtidig vækst.

Her har jeg kommet ind på Ansoffs vækstmatrice og kommet med mulige forslag de bør have fokus på, hvis de skal sikre sig vækst i fremtiden. I slutningen af opgaven, vil jeg komme med en sammenlagt konklusion af alle mine besvarelser.

Indholdsfortegnelse
Resume 3
Indholdsfortegnelse Error! Bookmark not defined.
Indledning 5
Problemformulering 6
Hvordan kan Netflix sikre sig vækst fremover? 6
Metodevalg 7
Redegør for Netlix interne og eksterne situation i Danmark, herunder konkurrencesituationen i Danmark. 8
Virksomhedsbeskrivelse af Netflix 8
Netflix Interne og eksterne forhold 9
Stærke sider (Strengths) 10
Svage sider (Weaknesses) 11
Muligheder (Opportunities) 12
Trusler (Threats) 12
Konkurrencesituationen i Danmark 13
2. Redegør for brugen af sociale medier i forhold til markedsføring, herunder lovgivning i forhold til persondata og e-handel. 14
Markedsføring gennem sociale medier 14
Lovgivning i forhold til persondata og E-handel 15
3. Analyser hvordan Netflix skal markedsfører sig fremover for at sikre sig sin position på det danske marked. Kom herunder ind på hvordan Netflix benytter sociale medier i deres kommunikationsstrategi. 16
Hvordan Netflix skal markedsfører sig fremover for at sikre sig sin position på det danske marked? 20
4. Diskuter og vurder mulige vækststrategier for Netflix på det danske marked for streamingstjeneste. 20
Konklusion 22
Litteraturliste 23

Uddrag
Virksomheden Netflix blev grundlagt i 1997 i USA med beliggenhed i Los Gatos i Californien. Netflix er en servicevirksomhed og er selvskabsformen ApS.

De er iblandt de største streamingstjenester i verden og hører ind under branchen “underholdning”, som er en relativ stor marked at operer sig på, da der er mange udbydere inden for dette markedet.

Branchen tilbyder service i form for underholdning af film, serier, tv-shows og dokumentarer. Udover producerer Netflix deres egne film og serier, hvilket har skabt en stor konkurrence i branchen, iblandt de store spillere som Disney+, Viaplay, Apple Play og Amazon.

Historien bag virksomheden startede med stifterne Reed Hastings og March Randolph havde en ide om at leje DVD’er med posten.

De testede konceptet ved at maile sig selv en DVD. DVD’en ankom intakt, og ideen til Netflix blev født. I 1998 lancerer de den første dvd udlejnings og salgsside.

I 1999 debuterer Netflix og tilbyder medlemmer ubegrænset dvd-husleje uden forfaldsdatoer, sene gebyrer og månedlige lejegrænser.

Den teknologiske udvikling i 2007 medførte, at Netflix kunne introducere streaming og udvide deres produktsortiment, hvor medlemmerne kunne se en række serier og film.

I 2008 fik Netflix en række samarbejder med brugerelektronikmærker for, at tillade streaming på forskellige apparater som Xbox 360, Blu-ray afspillere, SMART TV, PlayStation, Apple TV og andre medier med internet adgang .

Netflix valgte at gå internationalt i 2010, hvor de lancerede deres streamingstjenste i Canada. I 2012 kom Netflix til Scandinavian heriblandt Danmark, som blandt de første i Europa .

Gennem årene har Netflix vækstet og udvidet internationalt i mange lande. I dag streamer virksomheden på mere end 30 sprog og 190 lande og beskæftiger sig med over 9400 fuldtids medarbejdere .

Virksomheden har desuden formået at skaffe sig mange nye abonnenter gennem årene. I 2020 oversteg medlemmer med 200 millioner og slog rekord under convid-19 pandemien og nedlukningen af landene på verdensplan.

Her formåede virksomheden at få mere end 15 millioner nye abonnenter på tre måneder, i starten af nedlukningen .

I 2020 havde Netflix en omsætning på 153,4 milliarder danske kroner, hvilket var en stigning på næsten fem milliarder sammenlignet med året 2019 .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu