Netflix | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1) Udarbejd en Business Model Canvas for netflix:
- Værdifaktorer
- Kunderne
- Indtægter
- Vejen til kunderne
- Kunderelationer
- Aktiviteter
- Ressourcer
- Partnere
- Omkostninger:

Opgave 2) Argumenter for hvilken konkurrencestrategi Netflix følger. I den forbindelse skal du diskutere, hvordan Netflix opnår konkurrencemæssige fordele.
- Hvordan opnår netflix så konkurrencemæssige fordele, ud fra deres konkurrencestrategi?

Opgave 3) Diskuter hvad der er kritiske succesfaktorer (KSF’er) for Netflix.
- Hvad skal der til, for at netflix bliver på markedet, som markedsleder?

Opgave 4) Diskuter om den traditionelle flow-tv-branche er udsat for disruption.

Kildeliste
- Kilde 1:
- Kilde 2:
- Kilde 3:
- Kilde 4:
- Kilde 5:
- Kilde 6:

Uddrag
Værdifaktorer
At skabe værdi - også på engelsk kaldet ”Value proposition”, kan være mange ting.

Netflix skaber værdi for deres kunder, men hvordan? Hele ideen for kunderne ved en investering i et netflix-abonnement, er ikke selve produktet - men det er det, som produktet tilbyder og yder, når man åbner programmet, og ser en film - der skaber værdi for kunden.

Det er blot en streamingstjenste, men det er de ting, som selve brugeren gør netflix i stand til, der er den reelle værdiskabelse.

Muligheden for at samles med vennerne og ikke være afhængig af bestemte film i fjernsynet, at kunne hygge sig om en film - serie, sammen, som man selv har valgt og bestemt.

Netflix har film til hele familien, men det er familien der skaber hyggen, ved at samles om en film fra netflix. Når kunden vælger en film, en sørgelig film

så går selve produktet ind og røre ved kundens følelser og selv dette, skaber en værdi for kunden. Netflix har mange værdier. De giver kunden frihed, fordi de selv kan vælge, hvornår de har tid til at se en film eller serie.

Kunderne
Kunderne har stor betydning for selve produktet. For at tydeliggøre kunderne for netflix, har jeg valgt at tage udgangspunkt i Minerva-modellen.

Det er en model, der hjælper med at segmenterer kunderne. Netflix har idealistiske kunder, fordi det er dem, der følger ”alt”. De tilpasser sig samfundets regler, og derfor vil netflix være en ideel ting for dem.

Det samme med materialister, jo mere de har, jo bedre har de det. Derfor henviser netflix også til denne gruppe - Dette gælder også for de moderne mennesker.

Der er dog en gruppe, som ikke helt følger med de andre, og det er de traditionelle, som lever efter traditionen. Disse kunder oplever man ofte ikke på netflix.

Men nu da jeg har delt netflix ’es kunder op, kan man samle dem og finde en fælles ting, som karakterisere alle 3 segmenter.

”Valgfriheden til at se hvad de vil se - og hvornår de vil se det.” - En ting alle deres kunder går ind for. Derfor sørger netflix for at have en bred målgruppe, fordi de har noget til alle.

Indtægter
Netflix’es kunder, køber over nettet - via et abonnement. Når kunden betaler for et abonnement - er i sagens natur, kernen i forretningen sammen med kunderne og produktet.
Vejen til kunderne

For at netflix når ud til en stor gruppe af mennesker, sørger de for at have et bredt sortiment samt dybt sortiment og reklamere/markedsfører på de sociale medier. De sørger for at tiltrække kunderne gennem medierne, og opdatere om deres indhold (nye film).

Kunderelationer
Netflix går højt op i, at kunderne føler sig hørt. Deres målgruppe er ekstremt bred, fordi de tilbyder et bredt sortiment med film til alle aldersgrupper.

Netflix lytter til deres kunder, og går op i deres interesser. De sørger for at lægge film ind, lave og producere film/serie, hvor de unge kan være med, de små, men også de voksne.

Netflix har et smart system indbygget. Når en kunde ser en film eller serie, opfanger netflix det og anbefaler andre film, lignende det.

På den måde, skaber de en langvarig relation til kunden, fordi de hele tiden sørger for at holde kunden beskæftiget med interessante film og serie som interessere kunden. Derfor har netflix en stor forståelse for, hvordan de beskæftiger deres kunder, så de ikke forsvinder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu