Millennials vs generation Z | Analyse

Indledning
Forbrugere i generation Z og Y hører begge til en yngre målgruppe, men deres adfærd er ofte forskellig.

Det gælder især, når de eksponeres for marketingkampagner. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan de to generationer er forskellige og kommer med gode råd til, hvordan du fanger millennials og generation y med dine budskaber.

Indholdsfortegnelse
Hvad betyder Millennials?
Hvem er generation Z og hvor gamle er de?
Millennials vs. generation Z: Hvordan er de to generationer forskellige?
1. Flest Millennials er villige til at betale ekstra for en god kundeoplevelse
2. Generation Z stoler generelt mindre på virksomheder end millennials – men de kan overtales.
3. Forbrugere i generation Z er pragmatiske, forbrugere i generation Y er idealistiske
4. Generation Z er mere optagede af at spare penge; Millennials går mere op i oplevelser
5. Generation Y kan lide autenticitet, men generation Z tager det til nye højder
6. Generation Z foretrækker at shoppe i butikker; Millennials shopper online
7. Millennials søger brandrelationer; Generation Z vil være uafhængige

Uddrag
Hvad betyder Millennials?
Millennials kaldes også for generation Y og er en samlebetegnelse for forbrugere, der er født i år 1980-1995.

I 2020 er de mellem 25 og 40 år gamle. Definitionen på Millennials er ret simpel, men vi kommer tilbage til, hvad der kendetegner generation Y – de har nemlig meget mere tilfælles end bare deres alder.

Hvem er generation Z og hvor gamle er de?
Generation Z dækker over forbrugere, der er født mellem 1996 og 2015. Det vil sige, at de i år 2021 er mellem 6 og 25 år gamle.

Men hvem kommer så efter generation Z? Det gør generation Alpha. Generation Alpha er forbrugere, der aldrig har levet i en verden uden smartphones – en uhyre interessant forbrugergruppe

hvis opmærksomhed mange virksomheder kommer til at kæmpe om i fremtiden. Men lad os bliver ved generation Z og millennials for nu. Vi kommer helt sikkert tilbage til Generation Alpha på et senere tidspunkt.

Millennials vs. generation Z: Hvordan er de to generationer forskellige?
De ser begge unge ud, men der er stor forskel generation Y og generation Z.

De adskiller sig blandt andet i deres købsadfærd, syn på penge og i måden, de interagerer med virksomheder og brands på.

1. Flest Millennials er villige til at betale ekstra for en god kundeoplevelse
Millennials har større forventninger til din kundeservice — og de er villige til at betale for den.

I vores State of the Connected Customer-rapport siger 74 % af de adspurgte forbrugere i generation Y, at deres forventninger til kundeservice er større end nogensinde før og 75 % siger

at de er villige til at betale mere, hvis de modtager en god service. For de adspurgte i generation Z var det henholdsvis 62 % og 69 %.

2. Generation Z stoler generelt mindre på virksomheder end millennials – men de kan overtales.

Ifølge vores undersøgelse, så siger 71 % af de adspurgte millennials, at de stoler på virksomheder.

Det gælder kun for 63 % af generation Z. Derudover siger 55 % af de adspurgte millennials, at de har tiltro til den måde, virksomheder bruger deres personlige oplysninger på. For generation Z er det kun 44 %.

Forbrugernes tillid til virksomhederne er generelt set faldende, men der er et spinkelt håb for fremtiden. Generation Z er nemlig mere tilbøjelige til at stole på virksomheder, der løfter et social samfundsansvar (62 % vs. 56 %).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu