Indledning
Lakrids by Johan Bülow er et aktieselskab, med hovedsæde i Hvidovre og 11 filialer fordelt i Danmark.
Det er en produktionsvirksomhed indenfor sukkervarerbranchen, der producerer diverse lakrids- og chokoladeprodukter. Virksomheden har cirka 130 ansatte og blev etableret i 2010 i Svaneke på Bornholm af Johan Bülow.
I bestyrelsen sidder Johan Bülow, flere familiemedlemmer og produktionschefen, direktionen står Johan Bülow selv for.
Lakridsforretningen havde i 2014 et bruttoresultat på 49.668.000 kroner og et resultat på 8.529.000 kroner, med en sådan opgørelse efter 4 år må det siges at være en yderst sund virksomhed. En kritisk succesfaktor i virksomheden er den høje kvalitet af deres produkter.
Hele selskabet er bygget op om at være meget kvalitetsbevidst, så skulle der en dag opstå usikkerhed om produkternes kvalitet, vil det helt sikkert rammer meget hårdt, da det netop er kvaliteten der sælger
Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Værdikædeanalyse (Bilag 1)
- Kernekompetencen
SWOT (Bilag 2)
Generisk strategi
Vækststrategier
Kilder
Uddrag
SWOT er en analysemodel der bruges til at skabe overblik over en virksomheds situationer, og som kan ende ud i en revision af virksomhedens strategiplan.
Ud fra SWOT-analysen kan jeg se at Lakrids by Johan Bülow er en yderst sund virksomhed. Der er næsten ingen svage side, og de få der er, kan ændres i takt med at væksten stiger.
Lakrids by Johan Bülow har mange stærke sider, blandt andet et dybt varesortiment, der sælges både chokoladeovertrukket lakridskugler, men også lakridssirup og -pulver til madlavning.
Det medvirker til, at produkterne ikke kun købes som gaver eller fyld til slikskålen og dermed hurtigt forsvinder og glemmes, men at de faktisk købes til brug i en opskrift, og kunden inspireres derigennem til at bruge lakrids mere eksperimenterende.
Skriv et svar