Indholdsfortegnelse
Situationsanalyse .......................................................... 3
Intern analyse..................................................................................... 3
Værdikædeanalyse (kernekompetencer): ............................. 3
Økonomiske udvikling: ................................... 3
SW-analyse: ................................................................. 4
Ekstern analyse .................................................. 4
Porter’s Five Forces: ............................................. 4
Omverdensanalyse: ................................................. 4
OT-analyse: ............................................................................. 4
Målgruppe ..............................................................................5
Købsadfærd............................................................................ 5
Købsadfærdstype ..................................................................... 5
Konkurrencemæssige forhold................................................................5
Konkurrenceformer ................................................................ 5
Kommunikationsmuligheder .......................................... 6
Hvad bruger de nu?......................................................... 6
Hvad kan de bruge i fremtiden?....................................................... 6
Fremtidig markedsføringsstrategi.....................................6
Fremtidige mål (opstillet på baggrund af analyserne):........................................... 6
Fremtidige 4 p’er:...................................................... 6
Handlingsplan: ...................................................... 7
Bilag .................................................... 8
Bilag 1 - værdikædeanalyse: ..................................................... 8
Bilag 2 - regnskabsanalyse:........................................... 9
Bilag 3 - Porter’s Five Forces: ............................................... 9
Bilag 4 - Gallups kompas:................................................ 10
Bilag 5 - omverdensanalyse: ....................................... 11
Bilag 6 - Google adwords .................................................... 11
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
Værdikædeanalyse (kernekompetencer):
Jævnfør bilag 1 fremstår følgende fra værdikæden:
Lakrids by Bülow er en virksomhed, hvis kernekompetencer primært befinder sig i værdikædens upstream- aktiviteter.
Virksomheden skaber den høje kvalitet i produktionen og det er denne, som sikrer virksomheden en konkurrencemæssig fordel. Dette skyldes bl.a. virksomhedens enormt store fokus på kvalitet gennem gode råvarer og unikt design samt unik emballage.
En anden kernekompetence ligger i virksomhedens støtteaktiviteter under produktudvikling. Johan Bülow står nu i en stilling som kreativ direktør
hvor han selv står for produktudviklingen i virksomheden. En stor del af det unikke som skabes ved brandet sker gennem produktudviklingen, hvor der hele tiden skabes nye smage og designs.
Økonomiske udvikling:
Jævnfør bilag 2 fremstår følgende i Johan Bülows regnskab:
- Bruttofortjenesten er moderat stigende.
- Der er sket et væsentligt fald i årets resultat (fra 16,149 mio. i 2015 til 2,605 mio. i 2017). Der har samtidig været en stor stigning i balancesummen som er steget fra 57,709 mio. til 109,710 mio.
Faldet i årets resultat og stigningen i balancesummen skyldes omkostninger forbundet med investe- ringer samt nye markeder. Dette fremstår bl.a. under posten ”investering i materielle anlægsaktiver”. Ifølge Johan Bülow ses det: ”Som et bevis på at virksomheden tør satse stort. ”
Afkastningsgraden er faldet fra 37,7% i år 2015 til 5,8% i år 2017. Dette er et falde på 31,9 pp. Svarende til 84,6%. Afkastningsgraden vurderes som acceptabel dog ikke tilfredsstillende, da den er på 5,8%, hvilket er højere end markedsrenten plus risikotillæg.
Soliditetsgraden er faldet fra 62,1% i 2015 til 33,6% i 2017. Dette er et fald på 28,5 pp. Svarende til 45,9%. Soliditetsgraden vurderes til at være tilfredsstillende da den ligger mellem 30-40%.
Egenkapitalens forretning er faldet fra 49,9% i 2015 til 6% i 2017. Dette er et falde på 43,9 pp. Svarende til 88%. Egenkapitalens forretning vurderes til at være acceptabel, dog ikke tilfredsstillende, da den er 6%, hvil- ket er højere end markedsrenten plus risikotillæg.
Skriv et svar